jueves, 13 de abril de 2023

Synes, tro, tenke og mene

Tro/Synes/Mene/Tenke

  • Vi bruker synes når vi snakker om egne eller andres opplevelser eller erfaringer og noe vi har en subjektiv mening om. Det finnes ikke noe riktig svar når vi bruker "synes".
  •  
  • Vi bruker tro om framtiden og når vi sier noe om det vi ikke kan kontrollere. Vi bruker også tro om det å ha en forestilling eller en overbevisning.
  •  
  • Vi bruker tenke når vi skal uttrykke noe vi har egne tanker om.
  •  
  • Vi bruker mene oftest i diskusjoner når vi skal uttrykke vår mening om en sak. "Mene" er synonymt med "synes".


Jeg tror jeg vet hva du mener om saken, Yasamin, sa Robert.

Jeg mener at du bør tenke om igjen i denne saken.

Hva har du tenkt å gjøre med videreutdanningen din? Jeg synes du skal gjøre alvor av det.

Hva tror du har skjedd med naboen? Tenker du på å melde deg på et kurs?

Jeg synes avgjørelsen er vanskelig. Hva synes du?

Skal vi tenke på å kjøpe huset vi har sett på?.

Jeg vet ikke hva bankfunksjonæren mener om lånesøknaden vår

No hay comentarios:

Publicar un comentario