martes, 2 de mayo de 2023

Adjektiv. Liten


Sett inn liten i riktig form. Husk artikkel i bestemt form.

Da jeg var , bodde jeg på landet.

Vi har to  barn.

Nå går  av sønnene våre på skolen.

Bor de ennå i  leiligheten?

Nå har de et  hus.

De har  plass nå enn før.

Men  huset er veldig koselig.


Riktig svar 

Da jeg var liten, bodde jeg på landet.

Vi har to små barn.

Nå går den minste av sønnene våre på skolen.

Bor de ennå i den lille leiligheten?

Nå har de et lite hus.

De har mindre plass nå enn før.

Men det lille huset er veldig koselig.

Jeg har min egen lille hage.

Det nye badet er mindre enn det gamle.

Badet er det minste rommet i huset.


Liten

 Positivkomparativsuperlativ
ubestemtbestemt ubestemtbestemt
hankjønnlitenden lillemindreminstden minste
hunkjønnlitaden lille           den minste
intetkjønnlitedet lilledet minste
flertallsmåde småde minste

Vi bruker bestemt form av adjektiv foran substantiv i bestemt form og etter possessiv (min egen).

Komparativ bøyes ikke. Superlativ bøyes i bestemt form.


No hay comentarios:

Publicar un comentario