Denne uka seilte journalister fra New York Times og et kobbel andre medier fra hele Europa inn den vakre Nærøyfjorden med verdens første, og helt nye, helelektriske sightseeingbåt, Future of The Fjords.
Og slik skal det bli, for alle, i framtiden. Nylig vedtok nemlig Stortinget at kun utslippsfrie skip skal få seile i norske verdensarvfjorder, både i Geiranger og i Nærøyfjorden, så snart det erteknisk mulig.
Og senest innen 2026.
Eksisterende ferjer og cruise- og turistskip måderfor tilrettelegges for elektrisk fremdrift med batteripakker og/eller hydrogen. Ellers må cruiseskipene skysse passasjerene videre med andre uetslippsfrifarkoster, om de vil besøke disse fjordene.
Vedtaket vil ha en positiv effekt på både miljø og klima, og for turismen og reiselivet i området på lang sikt. [...].
Og de som har investert i gamle, forurensende sightseeingbåter som dumper skiten rett i sjøen, må muligens finne seg nye fjorder å forurense. Selv om også det vil bli vanskeligere i framtiden. Det kommer nemlig også nye utslippskrav og reguleringer for cruiseskip og annen skipstrafikk i andre turistfjorder fram mot 2030, ifølge Stortingets vedtak. Denne uka annonserte dessuten Oslo Havn at det fra 1. januar 2019 vil innføres nye avgifter på motorprodusert strøm for utenlandsferjene, som i praksis skal tvinge Stena Line og DFDS til å bruke det nye landstrøm anlegget til 15 millioner kroner, som er klart i august. Color Line benytter allerede en landstrøm løsning. Dette vil bedre luftkvaliteten i Oslo Havn betraktelig.
Forandringen er nemlig allerede i gang. Det å kunne ankomme våre helt unike, og iframtiden enda mer velbevarte, fjorder, med helt ren samvittighet, vil kunne bli etglitrende salgsargument. [...]Den stillegående, grønne revolusjonen i de norskefjordene er også et særdeles god eksempel på at både reiseliv og norsk innovasjonkan løfte hverandre gjensidig, og skape økonomisk lønnsomme verdier forframtiden.
Vedtaket er nemlig også med på å gi den norske maritime bransjen er skikkelig løft– i tøff internasjonal konkurranse. Nyskapende, grønn teknologi er funnet opp på rekordtid av norske rederier og skipsbyggere. Resultatet er at vi har fått en stor maritim industri som er blitt verdensledende på nullutslippsløsninger. Gloppenverftet Brødrene Aa, som står bak Future of the Fjords, er i verdenstoppen innen konstruksjon av miljøvennlige karbonfiberbåter. I tillegg bygges det rundt 50 nye elektriske ferjer i Norge akkurat nå, og én er allerede i drift, i Sogn og Fjordane. De utenlandske journalistene vil nok høre mer om dem. De vil sannsynligvis også reise innom Bergen, der man ønsker å innføre et tak på antall cruiseskip ogcruisepassasjerer per dag, og ser på mulighetene til å prioritere de mest miljøvennlige skipene og kjøpesterke passasjerene. Og journalistene kommer noktil å høre om debatten om kystrute-konsesjonene, og om det nye selskapet Havila,som framover skal dele kystruten med Hurtigruteskipene, som også har enambisiøs miljøsatsing på gang. Havila hevder dessuten å kunne seile utslippsfritt inn fjordene allerede innen 2021. Verdenspressen kommer derfor til å skrive hjemom at noe ganske stort er på gang i de norske fjordene. Og de kommerforhåpentligvis til å inspirere andre til å vurdere lignende vedtak.
Stortingsvedtaket gir de norske verdensarvfjordene sjansen til å bli de grønne,globale fyrtårnene de er ment å være.
Å lede an... encabezar
å vedta--- adoptar (una resolución)
ferje--- transbordador
Ellers- de lo contrario
Å forurense/å forsøple- contaminar
å dumpe--- arrojar, tirar
å slippe---- soltar
Å kaste--- tirar
No hay comentarios:
Publicar un comentario