jueves, 1 de junio de 2023

Faktisk eller egentlig

 
Faktisk og egentlig betyr ofte det samme: virkelig

Det kan være vanskelig å se forskjellen på disse to ordene, ettersom de nesten betyr det samme. Men det finnes en liten forskjell.

 Når vi bruker ordet egentlig, ligger det et lite "men" under i setningen. 

Når vi bruker faktisk, slår vi fast at noe er "helt sant" i større grad enn når vi bruker egentlig. 



Jeg kan faktisk ikke komme.   Det er helt sant at jeg ikke kan komme.

Jeg kan egentlig ikke komme. Jeg kan egentlig ikke (det er sant), men jeg tror kanskje jeg kommer likevel.

Han er faktisk ganske pen.         Det er helt sant at han er pen.

Han er egentlig ganske pen.         Han er egentlig pen (det er sant), men det er noe som gjør at man ikke ser det så godt.                               (Kanskje han ikke klipper håret og har på seg rene klær, etc.)

Hun vil faktisk gifte seg nå.         Hun skal gifte seg; det er et faktum. Nå vil hun.

Hun vil egentlig gifte seg nå.          Hun har egentlig lyst til å gifte seg, men noe ligger i veien for at hun faktisk skal gjøre det.

No hay comentarios:

Publicar un comentario