domingo, 30 de abril de 2023

Ordstilling: Indirekte tale

Gjør om til indirekte tale slik som i eksempelet.
Eksempel: Jeg er ikke frisk. - Han sier at han ikke er frisk.

Barna mine er ikke friske. - Han sier at .

Jeg må passe på barna mine. - Han sier at .

Jeg kan ikke hente kona mi. - Han sier at .

Kona mi er på jobben. - Han sier at .

Bilen vår er på verksted. - Han sier at .




Sjekk svaret 


Barna mine er ikke friske. - Han sier at barna hans ikke er friske.

Jeg må passe på barna mine. - Han sier at han må passe på barna sine.

Jeg kan ikke hente kona mi. - Han sier at han ikke kan hente kona si.

Kona mi er på jobben. - Han sier at kona hans er på jobben.

Bilen vår er på verksted. - Han sier at bilen deres er på verksted.



Indirekte tale

Indirekte tale refereres i en leddsetning.

Leddsetning

Subjunksjonsubjektadverbverbal 
…atbarnaikkeerfriske

Pronomen

Når man refererer hva en annen person har sagt, må man skifte pronomen.

I leddsetningen får vi refleksiv form i objektet når subjektet er ”eier”:

... at han må passe på barna sine(Det er hans barn)

Men vi har ikke refleksiv form i subjektet:

… ... at barna hans ikke er friske.


No hay comentarios:

Publicar un comentario