sábado, 29 de abril de 2023

Subjunksjoner og leddsetninger

 Subjunksjoner (av latin sub (=under) og iungere (=binde sammen) er en ordklasse bestående av ord som skyter en leddsetning inn under en annen setning. 

Ordklassen består av de tidligere underordnende konjunksjonene, infinitivsmerket å og det relative pronomenet som.

Alle leddsetninger må starte med en subjunksjon. 

De ulike subjunksjonene modifiserer hva leddsetningen faktisk betyr i sammenhengen.


1.- Subjunksjonene hvis, om og dersom, lar leddsetningen bestemme om helsetningen er et fakta:

Hvis jeg er frisk i morgen, møter jeg deg ved klubben

Jeg stikker dersom det er slik du skal være!

Han ville fått det med seg om han hadde vært der.


2.- Subjunksjonene  fordi og siden betyr at leddsetningen er årsaken til helsetningen:

Siden jeg ikke kan lese, må mamma hjelpe meg med leksene.

Jeg angrep ham, fordi han ikke ville høre!


3.- Subjunksjon som lar leddsetningen være informasjon om ett eller flere substantiv i helsetningen:

Helge, som ikke ante noen ting, løp rett uti.


4.-Subjunksjonene  når, idet og da lar leddsetningen bestemme tidspunktet for helsetningen:

Jeg kjøper en is når det er pause

Da han spaserte inn på tunet, tråkket han i en diger sølepytt.

Jeg måper idet jeg skjønner hvem det er.

5.- Subjunksjonene å og at er litt spesielle; de indikerer at leddsetningen "tilhører" (pertenece) helsetningens verbal:

Han begynte å hikste ukontrollert med vidåpne øyne.

Jeg mener bestemt at jeg har sett den damen før!


6, Noen ganger kan det være flere subjunksjoner i samme setning:


Pappa sier at jeg skal gi nøklene til ham hvis jeg finner dem.


No hay comentarios:

Publicar un comentario