miércoles, 3 de mayo de 2023

Tall og mengder: All, hel, hver


Sett inn en av all, hel eller hver i riktig form.

Jeg leser norsk  dag.

Jeg gjør  oppgavene i boka.

Jeg har lest ut  boka.

Jeg har arbeidet lenge med  kapittel.

 kapitlene har mange oppgaver.

Jeg jobber  dagen.

Jeg skjønner  grammatikken.

Jeg håper jeg får lønn for  arbeidet.


Riktig svar

Jeg leser norsk hver dag.

Jeg gjør alle oppgavene i boka.

Jeg har lest ut hele boka.

Jeg har arbeidet lenge med hvert kapittel.

Alle kapitlene har mange oppgaver.

Jeg jobber hele dagen.

Jeg skjønner all grammatikken.

Jeg håper jeg får lønn for alt arbeidet.


All, hel, hver

Det som kan telles:

Hver/hvert

Hver og hvert står foran substantiv i ubestemt form entall:

Hunkjønn/hankjønn: hver uke, hver dag

Intetkjønn: hvert år

Alle

Alle bruker vi foran substantiv i flertall: Alle kapitlene var interessante.

Hele

Hele brukes foran substantiv i bestemt form i entall: Hele dagen (= en komplett dag)

Det som ikke kan telles:

All/alt



No hay comentarios:

Publicar un comentario