viernes, 4 de agosto de 2023

Leddsetninger med adverbiale subjunksjoner: Innrømmelsessubjunksjoner


Subjunksjoner som innleder adverbiale leddsetninger.  Disse deler vi inn i en rekke undergrupper etter betydningsinnholdet

Tidssubjunksjoner: da, når, etter at, etter som, før, før enn, innen, idet, mens, til, inntil, fra, siden, som, så lenge som, så ofte som, så snart som (de tiempo)

Årsakssubjunksjoner: fordi, da, siden, ettersom (de causa, causal) 

Betingelsessubjunksjoner: dersom, hvis, såfremt, ifall, når, om, med mindre (condicional)

Følgesubjunksjoner: så, så at, slik at (locución adverbial consecutiva)

Hensiktssubjunksjoner: for at, så, slik at (locución adverbial conjuntiva)

Innrømmelsessubjunksjoner: selv om, enda, skjønt, uaktet, til tross for at, om – enn, om –  så, hva – så/enn, hvor – enn/så (conjnnciones adversativas)

Sammenligningssubjunksjoner: som, likesom, enn, som om, jo, dess, desto (comparativa)

Infinitivsmerket å.


Innrømmelsessubjunksjoner: selv om, enda, til tross for 


Selv om 


aunque - spansk
although - engelsk

Selv om han ikke er rik, er han  lykkelig. Han er lykkelig selvom han ikke er rik 

 Det er et stort press på å være perfekt, selv om vi helst vil nekte for det. 

Jeg kan bli veldig irritert over lyder, selv om de ikke ser ut til å forstyrre de fleste andre. 

Jeg føler meg ofte forlatt og helt alene, selv om det er mange rundt meg.

 De er inspirerende ledere, selv om jeg er uenig i mye av det de sier.

Enda

aunque- aún
even if, although

Han kunne ikke lese, enda han var 12 år gammel

Han gikk på trening, enda han ikke følte seg frisk.

Jeg kjøpte huset enda det var gammelt og isolert.

Vi giftet oss enda vi verken hadde penger eller jobb. 

Dere vant konkurransen enda dere hadde trenet mindre enn oss

'

til tross for

 Hun er i form, til tross for at skiene ødela for en mulig topplassering denne dagen.  

Jeg  jobber som vitenskapelig assistent ved Universitetet i Tromsø til tross for at jeg har betydelige intellektuelle svakheter

Fryktkulturen maner frem en verden av potensielle katastrofer til tross for at vi aldri har levd tryggere liv.
Vi tapte til tross for at vi dominerte kampen

Til tross for at vi snart er i juni, kan snøen dale ned på flere fjelloverganger i pinsehelgen. 



Husk 

på tross av  "a pesar de" "despite" – hun reiste på tross av advarslene På tross av alt.

til tross for ‘enda’  aunque – han jobbet til tross for at han var syk







No hay comentarios:

Publicar un comentario