miércoles, 31 de mayo de 2023

Å være redd, å frykte, å skremme, å forskrekke, å grue seg, å engste seg.




A være redd 

er, var, har vært redd

"om føler (og viser) frykt ; engstelig ; skremt" 

(tener miedo, estar asustado)

Jeg er redd for mennesker. 

Å føle seg redd av og til er helt normalt. 

Du er mye redd fordi du opplever forvirrende ting. 

Jeg er redd for meg selv. Redd for å feile. Redd for å mislykkes i behandling.

Det er love å være redd






Å frykte

frykter ,fryktet, har fryktet

være redd, engste seg, grue (for)

(temer, recelar)


Det vi frykter, er at mennesker i nød lar være å søke hjelp hos Nav.

Personen frykter ofte farlige sykdommer som kan føre til død eller en kronisk invalidiserende lidelse.

Det jeg frykter, skaper jeg

Jeg frykter at jeg var med på å ødelegge noen drømmer i ungdomsarbeidet

Jeg frykter at flere tusen står i fare for å bli permittert neste uke

Å frykte for- føler frykt overfor  (kreft,  det var det vi fryktet for)


Å skremme

skremmer, skremte, har skremt

gjøre redd

(atemorizar, acobardar, espantar, intimidar)

Jeg skremmer meg selv med tankene mine 

Tenk om jeg skremmer henne, tenk om jeg har gjort hennes fryd og glede om til frykt.

Jeg har hørt at gutter er skremt av meg, selv om jeg ikke ser på meg selv som en skremmende person, sier hun,

De skremte folk bare for å få en reaksjon.

Håper vi ikke har skremt noen.


Å forskrekke ( å være, bli forskrekket over)

forskrekke, forskrekket, har forskrekket

skremme, gjøre (plutselig) redd

(espantar)

Norske babyer som sover alene ute i vogna si om vinteren forskrekker verden¨

Foreldrene mine var forskrekket over at jeg skulle bli pappa så fort.

Jeg ble helt forskrekket.

 Vi er forskrekket over deler av matbransjen

Jeg ble virkelig forskrekket over dette innlegget



Å grue seg (for/til)

gruer, gruet/grua, har grudde

å kjenne ulyst, frykt, være nervøs

(asustarse )

Mange gruer seg til å ta «den vanskelige samtalen»

Hva er det vi gruer oss for?

Det er normalt å grue seg til enkelte ting som skal skje og kan oppleves som utfordrende

Jeg gruer meg til å åpne hver konvolutt jeg får.

Gruer du deg også til å snakke foran andre mennesker? 

Vi gruer oss for å besøke vår hovedstad!

Jeg skiller mellom situasjonsbetont følelse av å grue seg og en konstant følelse av å grue seg.

De fleste ting vi gruer oss for eller får angst av, er ikke livsfarlig, det bare føles slik


å engste seg 

engster, engstet, har engstet 

gjøre redd

(preocuparse con angustia)

Jeg engster meg mye, føler meg urolig hele tiden og bekymrer meg altfor mye.

 Mannen som konstant engster seg for om han har eller vil få kreft eller en annen forferdelig sykdom.

 Jeg synes tendensen er vi engster oss litt for mye, ja

Når vi engster oss, aktiveres kroppens angstberedskap.

Jeg engster meg ikke lenger over morgendagen og fremtiden





No hay comentarios:

Publicar un comentario