domingo, 30 de abril de 2023

Å ha lyst på/til

 Jeg har lyst på sjokolade nå! (Jeg vil ha sjokolade nå.)

Jeg har lyst til å spise sjokolade nå! (Jeg vil spise sjokolade nå.)


Lyst på

Jeg har lyst på et glass vin

Jeg har lyst på en tur

Jeg har lyst på jobben

Jeg har lyst på en kopp kaffe. 


Lyst til

Jeg har lyst til å jobbe

Jeg har lyst til å gå på en tur¨

Jeg har lyst til å reise til Oslo   

 Jeg har lyst til å løpe

Hun har ikke lyst til å gå på skolen mer.

Fortell om hva du har lyst til å gjøre.

 Jeg har ikke lyst til å verken finne meg en ny jobb eller gjøre noe annet krevende enn å ligge i senga og se serier.

Når du har lyst til å prøve noe nytt ?

Noen som har lyst til å kjøre motorsykkel i de franske alper?

Vi har lyst til å vinne hver kamp.

Det ser ut som du har lyst til å bli pappa


Disse to uttrykkene er det lett å blande, men forklaringen er faktisk ganske enkel:


å ha lyst PÅ + substantiv

Jeg har lyst PÅ penger.

Jeg har lyst PÅ en bok som handler om krokodiller.

Jeg har lyst PÅ middag.

Jeg har lyst PÅ en stor kopp kaffe.


å ha lyst TIL + full infinitiv

Jeg har lyst TIL å kjøpe alt jeg ser!

Jeg har lyst TIL å lese en bok om krokodiller.

Jeg har lyst TIL å spise snart.

Jeg har lyst TIL å drikke litt kaffe nå.


 Nå kan du si: Jeg har lyst til å lære mer! Derfor har jeg lyst på flere oppgaver

Matlyst (apetito)

På spansk "tener ganas de" 

No hay comentarios:

Publicar un comentario