domingo, 30 de abril de 2023

Pronomen, possessiver, demonstrativer. Sin eller hennes


Fullfør omskrivinga til leddsetning.

Jeg har mistet veska mi. - Hun sier at hun har mistet .

Veska mi er ny. - Hun sier at  er ny.

Jeg må hente barna mine. - Hun sier at hun må hente .

Barna mine er i barnehagen. - Hun sier at  er i barnehagen.

Mannen min er bortreist. - Hun sier at  er bortreist.

Jeg savner mannen min. - Hun sier at hun savner .

Jeg liker huset mitt. - Hun sier at hun liker .

Huset mitt er gammelt. - Hun sier at  er gammelt.


Riktig svar

Jeg har mistet veska mi. - Hun sier at hun har mistet veska si.

Veska mi er ny. - Hun sier at veska hennes er ny.

Jeg må hente barna mine. - Hun sier at hun må hente barna sine.

Barna mine er i barnehagen. - Hun sier at barna hennes er i barnehagen.

Mannen min er bortreist. - Hun sier at mannen hennes er bortreist.

Jeg savner mannen min. - Hun sier at hun savner mannen sin.

Jeg liker huset mitt. - Hun sier at hun liker huset sitt.

Huset mitt er gammelt. - Hun sier at huset hennes er gammelt.


Sin

Sin bøyes etter substantivet det står til:

  • veska si
  • mannen sin
  • huset sitt
  • barna sine

Sin/si/sitt/sine bruker vi når subjektet er 3. person (hun, han, de) og eier/har det som står i objektet: Hun/Han/De skal selge bilen sin.

Sin/si/sitt/sine kan ikke stå i subjektet: Bilen hennes/hans/deres skal selges.

I setningen under er bilen hennes subjekt i leddsetningen.

Hun sierat bilen hennes skal selges.
 Leddsetning


No hay comentarios:

Publicar un comentario