miércoles, 3 de mayo de 2023

Tall og mengder. Ingen i leddsetning


Gjør om til leddsetning. Eksempel: Jeg kjøpte ingenting. - Hun sier at hun ikke kjøpte noe.

Det koster ingenting. - Hun sier at det .

Jeg spiste ingenting. - Hun sier at hun .

Jeg så ingen utenfor. - Hun sier at hun  utenfor.

Jeg kjenner ingen av dem. - Hun sier at hun .

Han sa ingenting. - Hun sier at han .

De har ingen problemer. - Hun sier at de .



Riktig svar 

Det koster ingenting. - Hun sier at det ikke koster noe.

Jeg spiste ingenting. - Hun sier at hun ikke spiste noe.

Jeg så ingen utenfor. - Hun sier at hun ikke så noen utenfor.

Jeg kjenner ingen av dem. - Hun sier at hun ikke kjenner noen av dem.

Han sa ingenting. - Hun sier at han ikke sa noe.

De har ingen problemer. - Hun sier at de ikke har noen problemer.


ingen > ikke noen

I helsetninger med et enkelt verb kan vi velge form i objektet:

Det koster ingenting. Jeg så ingen.

Eller: Det koster ikke noe. Jeg så ikke noen.

Ingen og ingenting inneholder negasjon og kan ikke stå sammen med ikke.

I leddsetninger skal negasjonen stå foran verbet. Da må vi velge formen med ikke:

Jeg så ikke noen. > Hun sier at hun ikke så noen.

Jeg så ingen. > Hun sier at hun ikke så noen.

Det gjør ingenting. > Hun sier at det ikke gjør noe.

No hay comentarios:

Publicar un comentario