martes, 2 de mayo de 2023

Adjektiv. Lang


Sett inn adjektivet lang i riktig form.

Hvor  vei har du til jobben?

Jeg har  vei til jobben nå enn før.

Dette skjørtet er for !

Hvor  skal gardinene være?

Turen er veldig .

Ferien er ikke  nok.

Jeg ønsker meg  ferie.

Den  turen jeg har hatt, var til Maldivene.


Riktig svar

Hvor lang vei har du til jobben?

Jeg har lengre vei til jobben nå enn før.

Dette skjørtet er for langt!

Hvor lange skal gardinene være?

Turen er veldig lang.

Ferien er ikke lang nok.

Jeg ønsker meg lengre ferie.

                                    Den lengste turen jeg har hatt, var til Maldivene.


Lang-langt-lange- lengre-lengst

Adjektivet lang

  • Hankjønn/hunkjønn: En lang tur
  • Intetkjønn: Et langt skjørt
  • Flertall: lange gardiner
  • Komparativ: lengre
  • Superlativ: lengst

Superlativ bøyes i bestemt form: den lengste turen.




No hay comentarios:

Publicar un comentario