domingo, 30 de abril de 2023

Ordstilling: Hvis-setning

 Knytt setningene sammen. Begynn med en hvis-setning. Husk komma etter hvis-setningen.

Jeg får ikke jobb. Jeg kan ikke kjøpe leilighet.
Hvis .

Du er ikke frisk. Du kan ikke reise.
Hvis .

De gjør aldri hjemmearbeid. De lærer ikke nok.
Hvis .

Han klager alltid. Vi blir lei av det.
Hvis .

Riktig svar


Jeg får ikke jobb. Jeg kan ikke kjøpe leilighet.
Hvis jeg ikke får jobb, kan jeg ikke kjøpe leilighet.

Du er ikke frisk. Du kan ikke reise.
Hvis du ikke er frisk, kan du ikke reise.

De gjør aldri hjemmearbeid. De lærer ikke nok.
Hvis de aldri gjør hjemmearbeid, lærer de ikke nok.

Han klager alltid. Vi blir lei av det.
Hvis han alltid klager, blir vi lei av det.


Hovedsetning med leddsetning

En leddsetning kan stå på førsteplassen i en helsetning. Verbet kommer på 2. plass, like etter leddsetningen:

Hovedsetning

1
verbal
subjekt
adverbial
verb
Hvis du ikke er frisk,kanduikkereise.

I leddsetningen har vi denne ordstillingen:

Leddsetning

Subjunksjon
subjekt
adverbial
verbal
Hvisduikkeerfrisk, … .

No hay comentarios:

Publicar un comentario