domingo, 30 de abril de 2023

Ordstilling: Setninger med trykklett pronomen



Skriv inn ordene i den mest naturlige rekkefølgen.

aldri, ham, har, sett - Jeg .

ikke, ham, vil, snakke, med - Jeg .

alltid, dem, snakker, med - Jeg .

ikke, ham, kjenner - Jeg .

aldri, ham, ser - Jeg .

ikke, dessverre, henne, møtte - Jeg .

ikke, dem, så - Jeg .





Sjekk svaret


aldri, ham, har, sett - Jeg har aldri sett ham.

ikke, ham, vil, snakke, med - Jeg vil ikke snakke med ham.

alltid, dem, snakker, med - Jeg snakker alltid med dem .

ikke, ham, kjenner - Jeg kjenner ham ikke.

aldri, ham, ser - Jeg ser ham aldri.

ikke, dessverre, henne, møtte - Jeg møtte henne dessverre ikke.

ikke, dem, så - Jeg så dem ikke.



Plassering av trykklett pronomen.

Objektet står vanligvis etter siste del av verbalet:

Jeg har aldri sett ham.

Når verbalet består av bare ett ord (et verb i presens eller preteritum), og når det ikke står en preposisjon foran pronomenet, står normalt et trykklett pronomen like etter subjektet og verbet, og altså foran adverbial som ikke, aldri:

Jeg kjenner ham ikke. I går så jeg ham dessverre ikke.

Men med preposisjon kommer pronomenet etter ikke:

Jeg snakket ikke med ham.




No hay comentarios:

Publicar un comentario