viernes, 5 de mayo de 2023

Hva er en komposisjon

 

Komposisjon handler om hvordan for eksempel tekster, musikk og film er bygd opp eller satt sammen ut ifra en plan eller et formål.

Eksempler:

Mange eventyr starter med «Det var en gang» og slutter slik: «Snipp, snapp, snute, så var eventyret ute.» Handlinga gjentar seg ofte tre ganger.

I noveller, film og romaner er frampek et viktig virkemiddel.  Frampek vil si å legge inn hint om at noe kommer til å skje i framtida.

I tekster som romaner og noveller kan du møte ett eller flere høydepunkt.
Dette er steder der det er spesielt spennende, dramatisk eller morsomt.

 På toppen av en slik spenningskurve finner vi vendepunktet. Etter vendepunktet avtar spenninga.

In medias res betyr at en fortelling eller en annen tekst går rett på sak.

Retrospektiv fortellerteknikk betyr at deler av teksten gir et tilbakeblikk på noe som har hendt tidligere.

Utvidet øyeblikk vil si å skildre en scene i for eksempel en novelle svært grundig.

Parallellhandling vil si at en forteller to eller flere handlinger ved siden av hverandre.

Når du skriver en historie, kan du følge tidslinja. Dette kaller vi å fortelle i kronologisk rekkefølge.


Høydepunkt og vendepunkt



I flere typer tekster kan du møte ett eller flere høydepunkt. Dette er steder der det er spesielt spennende, dramatisk eller morsomt. På toppen av en slik spenningskurve finner vi vendepunktet. Etter vendepunktet avtar spenningen.

Eksempler:

I en novelle kan fortelleren for eksempel sette ned tempoet og utvide øyeblikk.


I filmserier er det vanlig at slutten av hver episode blir bygd opp mot en spenningstopp. Spenningen utløses i starten av neste episode.

In medias res

In medias res betyr at en fortelling eller annen tekst går rett på sak.

Eksempler:

Dette virkemiddelet er svært vanlig i filmer. En dramatisk start fanger seerens oppmerksomhet.

Fra en fortelling:

Snøball Per hørte snøballene suse forbi. Han hørte det mer enn han så, for blikket var stivt festet på den såpeglatte stien der han sjanglet av sted for å komme unna forfølgerne.

Plutselig kjente han en sviende smerte i nakken. En steinhard isball hadde funnet veien til sitt mål. Smerten bredte seg helt ut i fingertuppene, og han var både kvalm og svimmel.

Hvorfor kunne han ikke få være i fred? Hvorfor måtte guttene fra Fredheim plage ham på denne måten?

Kronologisk rekkefølge

Når du skriver en tekst, kan du velge å følge tidslinja. Dette kalles å skrive i kronologisk rekkefølge.

Eventyr blir alltid fortalt i kronologisk rekkefølge. Slik er det med mange andre muntlige fortellinger også. Hvordan kunne eventyret om De tre bukkene Bruse ha blitt om den store bukken hadde passert brua først?

I mange andre tekster kan det også være fornuftig å følge den riktige rekkefølgen av begivenheter. Det gjelder for eksempel hvis du skal lage en oppskrift eller en reisebeskrivelse.

Retrospektiv teknikk

Retrospektiv teknikk betyr at deler av teksten eller fortellingen gir et tilbakeblikk på noe som har hendt tidligere.

Den retrospektive teknikken har blitt vanlig i både film, tegneserier og ulike typer litteratur.

Henrik Ibsen
Ibsen brukte denne teknikken i flere av sine skuespill. Én av personene vender hjem etter lengre tids fravær. Gjennom samtale med én eller flere andre personer i første akt får vi vite litt av hva som har hendt mens han eller hun var borte.

Det som skjer på scenen, henger sammen med noe som har hendt tidligere, og dramastykket er gjerne den siste delen av en årelang konflikt.


Utvidet øyeblikk

Utvidet øyeblikk vil si å skildre en scene i for eksempel en novelle svært grundig. Det er vanlig å bruke flere sanser, både syn, lukt og hørsel.

En parallell til dette finner vi i filmfortellinger der dramatiske situasjoner kan blir avspilt i sakte film.

Ole Ørjan Hov, tidlegere lærer i Globalskolen, har skrevet denne eksempelteksten:

Bilde av mann som detter «Det er slike dager da selv morgenandakten går skeis. Og du står der på badet og prøver å skifte sveis.»

Diktet på radioen traff meg og min situasjon altfor godt. En så tydelig profeti burde sendt meg tilbake til senga, men det spørs om sjefen hadde godtatt unnskyldningen om at jeg ikke kunne komme på jobb fordi radioen sa jeg ville få en dårlig dag.

Ting hadde begynt å gå galt ved frokostbordet. Kaffekoppen hadde veltet, og ungene hadde gjort narr av meg. Morsomt når pappa søler. Nå stod jeg på badet, hadde temmet håret, og skulle pusse tennene.

Det er mulig at feil valg av tannkrem var grunnen. Jeg velger å tro det. At det å bruke ungenes tuttifruttitannkrem, gjorde meg uoppmerksom på lekebilen bak meg. Jeg tråkket selvfølgelig på den, og ble sendt ut i et fint svev. I lufta tenkte jeg at dette var urimelig. Dette skjer bare på film. Og da helst på bananskall.

Ut gjennom vinduet så jeg at naboen hadde startet traktorklipperen. Idiotnabo. Klipper plenen i mars! På den andre siden av veien stod Audien til Sørensen og putret på tomgang. Nok en idiot. Den skal vel stå slik en halvtime for å bli god og varm. Hva med en ekstra genser i stedet?

Rett før bakhodet mitt traff kanten på badekaret, la jeg merke til at de svarte soppflekkene i taket hadde vokst seg større. Jeg hadde pusset opp badet sjøl, og var rimelig stolt. Nå var det vel på tide å bite i seg stoltheten og bestille en håndverker. Så ble det helt svart.

Da jeg åpnet øynene, så jeg fortsatt svarte flekker, men det ante meg at dette ikke var soppen i taket. Flekkene endret formasjon og blinket. Tror det var SOS.

Parallellhandling

Parallellhandling vil si at en forteller to eller flere handlinger ved siden av hverandre.

Dette er svært vanlig i både film og litteratur. Filmer er gjerne kryssklippet og hopper fra den ene scenen til den andre. Når en gjør dette i en tekst, vet leseren mer enn personene som er med i handlingen.

Eksempler:

Bilde av revNovellen «Karen» av Kielland. Her er revens jakt på haren en parallellhandling til postførerens «jakt» på Karen.

I novellen «Att döda ett barn» av Stig Dagermann får vi høre om en trafikkulykke. Vi blir kjent med familien som skal miste et barn.

Parallelt med dette leser vi om et lykkelig par som er ute på biltur. Det de ikke vet, er at de snart skal drepe et barn. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario