viernes, 12 de mayo de 2023

Siden: preposisjon, adverb, subjunksjon



Ordet siden brukes på ulike måter på norsk:


 Preposisjon Adverb, Subjunksjon



1. Som preposisjon i betydningen, fra (desde)

Jeg har jobbet her siden juli 2018.

Jeg kjenner han siden den siste sommeren



2. Som adverb

  a.- I betydningen«senere, senere

Jeg var trist i oktober. Siden har jeg ikke vært deprimert

Hun jobbet her om vinteren. Siden har jeg sett henne bare to ganger


   b.-  I betydningen "hace" på spansk, "ago" på engelsk.

Det er 5 dager siden. / Det er veldig lenge siden.

Jeg kjenner deg for to år siden.

For 30 år siden var mesteparten av maten hovedsaklig lokal


3.- . Som tidssubjunksjon i betydningen «etter at»

Han har jobbet som lege siden han kom til Tromsø.



5. Som årsakssubjunksjon i betydningen «fordi, ettersom» dado que, consiguientemente

Siden du er så interessert i levende organismer,  burde du studere biologi

Jeg reiste til Italia, siden jeg liker hovedsakelig renessansekunst



 

No hay comentarios:

Publicar un comentario