lunes, 1 de mayo de 2023

Verb. Preteritum eller presens perfektum

 

Sett inn jeg + preteritum eller presens perfektum av verbene til venstre.

 - Nå  svar fra skolen.  svar i går.

selge - I fjor  hytta. Nå  bilen også.

 - Før  på en annen skole. Nå  her i to år.

skrive -  mange stiler. I forrige uke  to.

se - I det siste  mange gode filmer. I går  en indisk film.

ha -  feber i noen dager. For en time siden  39 grader.

ta - I 2005  eksamen på videregående. I år  førerprøven



Riktig svar

 - Nå har jeg fått svar fra skolen. Jeg fikk svar i går.

selge - I fjor solgte jeg hytta. Nå har jeg solgt bilen også.

 - Før gikk jeg på en annen skole. Nå har jeg gått her i to år.

skrive - Jeg har skrevet mange stiler. I forrige uke skrev jeg to.

se - I det siste har jeg sett mange gode filmer. I går så jeg en indisk film.

ha - Jeg har hatt feber i noen dager. For en time siden hadde jeg 39 grader.

ta - I 2005 tok jeg eksamen på videregående. I år har jeg tatt førerprøven.


Fortid

Preteritum bruker vi om fortid.

Vi snakker om noe som skjedde i fortida. Ofte har vi tidsuttrykk som for en time sidenføri går, i fjor, i 2003, i forrige uke osv.

I går fikk jeg svar fra skolen.

Jeg skrev to stiler i forrige uke.

Presens perfektum kan vi bruke om noe som startet i fortida, og som fremdeles varer:

Jeg har gått på denne skolen i to år nå.

Nå har jeg hatt feber i noen dager.

Vi kan også bruke perfektum om fortid. Da snakker vi om handlinger som vi ikke tidfester i fortida, og som har konsekvenser nå. Setningen kan være uten adverb eller vi bruker adverb som nå, i det siste, denne uka, i år:

Jeg har solgt bilen. (= Jeg har ikke bil nå.)

Jeg har sett mange gode filmer i det siste.


No hay comentarios:

Publicar un comentario