jueves, 18 de mayo de 2023

Bruk av preteritum perfektum


Preteritum perfektum er en sammensatt verbform som brukes på spesielt 4 måter: 

Ved avsluttede handinger som ga et resultat i fortid

Ved sekvenser av handlinger,

Ved indirekte tale 

 Ved hypotetiske utsagn.


Vi lager preteritum perfektum med hadde + perfektum partisipp.


hadde snakket

hadde lest

hadde bodd

hadde veid

hadde vært

hadde drukket



1. Hendelser som ble avsluttet og ga et resultat i fortiden

Når vi bruker preteritum perfektum, betyr det at vi er mer opptatt av resultatet enn av tiden og aktiviteten.


Ingrid hadde kjøpt hele huset 


Poenget her er at Ingrid eier hele huset. Det er altså resultatet som er viktig. Hvis vi derimot var opptatt av selve handlingen eller tiden da det skjedde, ville vi velge vanlig preteritum (Maria kjøpte hele huset).


2. Sekvenser av hendelser i fortiden

Når det skjer to ting, og det ene er avsluttet før det andre begynner. (Den hendelsen som skjer først, står i preteritum perfektum.)


Først drakk jeg kaffe. Så gikk jeg en tur 

Etter at jeg hadde drukket kaffe, gikk jeg en tur.


Da vi hadde sovet i tre timer, ble vi vekket av en høy lyd.

Før gjestene kom, hadde Linda bakt boller og vasket huset.


3. Indirekte tale

Når vi skal skrive om sitater i (presens) perfektum til fortid, bruker vi preteritum perfektum:


Helle sa: «Jeg har skrevet et brev til ham.»

Helle sa at hun hadde skrevet et brev til ham.


Viggo fortalte: «Jeg har kjøpt ny bil.»

Viggo fortalte at han hadde kjøpt ny bil.


4.Hypotetiske setninger

Vi bruker også preteritum perfektum når vi vil uttrykke noe som ikke er virkelig, bare tenkt. ( 3 condicional)

Hvis Maria hadde snakket dansk, ville de (ha) forstått henne.

Dersom Per hadde bodd i Norge, ville han (ha) gått på ski hver dag.

Om jeg hadde mistet jobben min, ville jeg (ha) blitt deprimert.

Hadde du trent litt mer, ville du (ha) vunnet løpet.

No hay comentarios:

Publicar un comentario