domingo, 30 de abril de 2023

Ordstilling: Som-setninger

 Gjør om setningen i parentes til en som-setning.

Jeg har ei kusine som . (Hun kommer hit i morgen. )

Jeg har ei kusine som . (Hun snakker ikke norsk. )

Jeg har ei kusine som . (Jeg liker henne godt. )

Jeg har ei kusine som . (Du har ikke møtt henne. )

Jeg har ei kusine som . (Vi må snakke med henne. )

Jeg har ei kusine som . (Jon er forelsket i henne. )


Riktig svar

Jeg har ei kusine som kommer hit i morgen. (Hun kommer hit i morgen. )

Jeg har ei kusine som ikke snakker norsk. (Hun snakker ikke norsk. )

Jeg har ei kusine som jeg liker godt. (Jeg liker henne godt. )

Jeg har ei kusine som du ikke har møtt. (Du har ikke møtt henne. )

Jeg har ei kusine som vi må snakke med. (Vi må snakke med henne. )

Jeg har ei kusine som Jon er forelsket i. (Jon er forelsket i henne. )

Som-setning

Som-setninger er leddsetninger som forteller mer om et substantiv som står foran.

… ei kusinesom kommerhit.
… ei kusinesom ikkesnakkernorsk.
… ei kusinesomjeglikergodt.
… ei kusinesomduikkehar møtt.
… ei kusinesomvi må snakkemed.

Ordet som kan stå for ulike nominale ledd (subjekt, objekt, styring), og står i stedet for både hun og henne i setningen i parentes i oppgaven.

No hay comentarios:

Publicar un comentario