lunes, 8 de mayo de 2023

Ni verb som slutter på "ekke"

er-akk-ukket

Å strekke, å dekke, å avdekke, å føretrekke-å rekke-å lekke- å hekke, å avskrekke-å trekke

1.- Å strekke

  rette ut ; spenne (ut) ; stramme ; tøye (Dilatar- estirar- extender)

Verb trans. strekke ( strekker - strakk - strukket) ['stɾekə]

Strekk og tøy

strekke for langt, forstrekke ( ir demasiado lejos, estirar)

strekke en muskel på trening

strekke til : være nok, være tilstrekkelig (aguantar, ser suficiente)

føle at en ikke strekker til

Det er vanskelig å få pengene til å strekke til.

Jeg strekke ikke til, jeg greier ikke


verb refl. strekke seg: bli lengre, tøye -dilatar-


Setninger

Tauet strakk seg av tyngden.

 Fint å strekke litt på seg

Når vi ikke er der i dag, så må vi strekke oss mot å bli enda bedre

 Vi forsøker jo alltid å strekke oss litt. 

Humor handler om å strekke og tøye grenser 

En mann som gjorde hva han kunne for å strekke til både på jobb og privat. 

Frykten for ikke å strekke til er noe allment som gutter og jenter deler, og presset er noe begge kjønn kjenner på.

De skal strekke seg i høyden og stå stille på vekten.


2.- Å dekke

Substantiv 

capa, cobertura

noe som dekker over, ting som skjuler, beskytter

Entall Flertall

Ubestemt Bestemt Ubestemt Bestemt

et dekke dekket dekker dekkene

et dekke dekket dekker dekka

eit dekke dekket dekke dekka (Nynorsk)

dekki (Nynorsk sideform)


Verb

Å dekke

å dekke bordet

skjule, gjemme, hindre i å bli sett eller oppdaget, esconder, cubrir

Bøyning (regelrett)

Infinitiv Presens Preteritum Perfektum Imperativ Presens partisipp

å dekke dekker dekka har dekka dekk dekkende (Bokmål)

å dekke dekker dekket har dekket dekk dekkende (Bokmål/Riksmål)


Setninger 

 Jeg må innrømme at teorien min ikke dekker for det fakta. 

 Dette fjellet er dekket av snø hele året

 Og sminke for å dekke over blodårene

I stedet har han et jevnt (uniforme), mørkt dekke av hår på hodet.

 Beløpet skal dekke gratis kulturskoletime for alle barn i 1. 


3.- Å avdekke

 avsløre. oppdage

verb trans. avdekke  

 Det er krevende å avdekke intensjoner om terrorhandlinger. 

 Vi kan snakke om å forebygge, avdekke og stoppe. 

Nytt radioaktivt legemiddel kan avdekke Alzheimers

 Løgn har vist seg svært vanskelig å avdekke. 

 En må se sammenhenger for å kunne avdekke mobbing, og en må ha nulltoleranse for det. 

 For Knausgård handler det mer om å avdekke hva denne lengselen kommer av, enn å gi etter for den. 

 Vi antok at vi ville avdekke forskjeller mellom kvinner og menn.  

 Norsk politi og offentlige myndigheter sliter med å avdekke denne formen for kriminalitet. 


4.- Å foretrekke

Helst ville ha, ha som førstevalg, like bedre

Preferir

verb trans. foretrekke ( ~trekker - ~trakk - ~trukket) ['foːɾətɾekə] 

Hun foretrekker vin fremfor øl.

 Kona di foretrekker kanskje påskefjellet? 

 Har mange venner – foretrekker voksne 

 Selv foretrekker jeg å gjøre alt med kald væske. 

 Jeg foretrekker å omgi meg med folk som vet mer og bedre enn meg selv. 

 Du foretrekker kanskje å svette i skumringen fremfor soloppgang? 

 Jeg foretrekker fisk framfor kjøtt, og kveite er favorittfisken. 

 I det store og hele foretrekker jeg en pose chips, men det var greit nok: 

 Men de foretrekker fortsatt menn som gjør det, sier Fisher. 

 Og kan barna velge mellom TV og nettbrett, foretrekker de brett. 

 


5-  Å rekke

Alcanzar, alargar ( fila, hilera)


en rekke

rekke (ˈɾekə) substantiv maskulin-feminin

rad, linje bilene sto på rekke

en rekke - mange ha en rekke kommentarerrekke 

verb transitiv

1. komme tidsnok til, nå rekke toget -alcanzar el tren-

2. være nok til, holde 

Denne middagen rekker til tre personer.rekke -alcanza para-

Setninger

 I morgen må jeg stå opp grytidlig for å rekke flyet. 

 De vil på rekke og rad legge alt under seg. 

Kynd deg, så rekker du det. 

Skynd deg, eller så rekker du ikke bussen. 

Tom rekker en hjelpende hånd når alt ser ut til å gå helt galt. 

Du kommer fram i tide så lenge du rekker toget. 

Verb transitiv Å rekke- a gi, å strekke-alargar- 

Kan du rekke meg smøret?


6.- Å lekke (ikke leke) (filtrar gotear, derramar, divulgar un secreto)



Vannet lekker opp av bakken i Tromsø sentrum







7.- Å hekke.

Å bygge reier Construir un nido 




Området som fuglene hekker kaller vi deres hekkeområde.


Å hekke er et uttrykk som brukes om fugler, og betyr å bygge reir, legge og ruge ut egg, samt fostre opp unger






8.- Å avskrekke 

desanimar, disuadir



Segtninger

Ord som avskrekker eller oppmuntre? 

Jeg avskrekker ved negative vurderinge

Dere avskrekker folk til å gå dit 

Har da lyst på en gitar som ikke avskrekker meg fra å spille 



9.- Å trekke

skyv empuja

trekk tira




Å skive



Å trekke 



Setninger

Får man tallene på bordet kan man trekke konklusjoner. 

Det var en rasjonell handling å trekke seg for Helsedirektoratet. 

Måsene har måttet trekke til områder der det er mat.

 Han har glemt å trekke igjen buksesmekken.

Det trekker en del rundt ytterdøra vår. Det er mellom dør og karm det trekker.

Jeg skal trekke meg tilbake- retirarse



No hay comentarios:

Publicar un comentario