viernes, 12 de mayo de 2023

Hypotetiske setninger (Hvis-dersom)

Hypotetiske setninger (condicionales)  forteller om noe som ikke skjedde, noe som kan skje eller noe som vi ikke tror skjer.

 En hypotetisk setning har en betingelse og en konsekvens. -condición y consecuencia-

Betingelsen står i en hvis-setning, og den står vanligvis først.

Hvis Liverpool vinner, blir Adrian glad.

I dette eksempelet er «Hvis Liverpool vinner» betingelsen, og «blir Adrian glad» er konsekvensen. 

(hvis og dersom er synonymer)

Hvis-setningen kan fortelle om en realistisk, urealistisk eller umulig situasjon, og vi bruker forskjellige former av verbene for å fortelle hvor realistisk den er.


Realistiske situasjoner



Når vi forteller om noe som er realistisk, bruker vi vanligvis presens i hvissetningen, og presens eller futurum om konsekvensen.

Hvis du kommer på festen, kommer jeg også.

Hvis du kommer på festen, skal jeg også komme.

Hvis været er bra, skal de gå tur.


Ikke veldig reaslistiske situasjoner



Når betingelsen er mulig, men ikke veldig realistisk, bruker vi vanligvis preteritum i hvis-setningen. Vi kan også bruke preteritum om konsekvensen.

Et alternativ er å bruke ville/skulle + perfektum partisipp. 

Vi kan også bruke ha sammen med ville/skulle

Hvis jeg var rik, reiste jeg jorda rundt.
Hvis jeg var rik, ville/skulle jeg reist jorda rundt.
Hvis jeg var rik, ville/skulle jeg ha reist jorda rundt.

Disse setningene betyr det samme. De betyr at jeg kan bli rik, men det er ikke veldig realistisk


Helt urealistisk eller umulig


Noen ganger snakker vi om en situasjon som ikke er logisk mulig, eller som erhelt urealistisk.
 Da bruker vi preteritum perfektum i hvis-setningen. Vi kan også bruke preteritum perfektum om konsekvensen. Et alternativ er å bruke ville/skulle + perfektum partisipp. Vi kan også bruke ha sammen med ville/skulle.
Hvis jeg hadde vært ung, hadde jeg begynt å studere språk.
Hvis jeg hadde vært ung, ville/skulle jeg begynt å studere språk.
Hvis jeg hadde vært ung, ville/skulle jeg ha begynt å studere språk.
Hvis jeg hadde vært verdensmester, hadde jeg vært stolt.
Hvis jeg hadde vært verdensmester, ville jeg (ha) vært stolt.

Den første setningen forteller om noe umulig (bli ung igjen), og den andre om noe som er veldig urealistisk for meg (å bli verdensmester)

Ville (ha) eller skulle (ha)?

Vi kan bare bruke skulle (ha) når vi har en konsekvens som vi kan planlegge og kontrollere.
Hvis jeg hadde vært konge, ville/skulle jeg ha hjulpet folk.
Hvis jeg hadde vært konge, ville jeg ha vært populær.

I det siste eksempelet kan jeg ikke bruke skulle fordi jeg ikke kan kontrollere om jeg blir populær. Det samme gjelder eksempelet over om å bli stolt.


Når noe ikke skjedde

Noen ganger vil vi fortelle om en betingelse i fortida som ikke skjedde. Da bruker vi preteritum perfektum i hvis-setningen. 
Vi kan også bruke preteritum
perfektum om konsekvensen. Et alternativ er å bruke ville/skulle + perfektum partisipp. 
Vi kan også bruke ha sammen med ville/skulle. 
Dette er de samme strukturene som når vi snakker om noe umulig eller helt urealistisk. Og det er
logisk, for vi kan ikke forandre fortida ...

Hvis jeg hadde gjort oppgaven, hadde jeg forstått dette nå.
Hvis jeg hadde gjort oppgaven, ville jeg (ha) forstått dette nå.
Hvis jeg hadde gjort oppgaven, skulle jeg (ha) forklart den for deg



Mange eksempler


Hvis du er innlagt på sykehuset, så er du sykehuspasient, mens hvis du får være hjemme er du poliklinisk pasient.
 


Hvis du vil bli stor må du drikke mye melk.

Hvis du er utro igjen, vil jeg aldri tilgi deg.

Hvis det er varmt vær, Maria liker å gå barbeint.

 
Hvis du ikke vet den eksakte ord, forsøk på å beskrive meningen. 

 Foreldene vil drepe meg hvis de finner ut at jeg har blitt gravid. 

 Hvis du skal kritisere mitt arbeid så kom til meg og si det direkte til meg! 
 
 
  Hvis jeg hadde visst at min bestemor snart skulle dø, ville jeg nok vært mye snillere og gitt henne mye mer oppmerksomhet tiden før hun døde
.Hvis jeg hadde gjort noe dumt mens jeg var beruset, ville jeg ha visst det? 



 Tidsformer for å uttrykke at noe er hypotetisk:

SituasjonVerbtidEksempel
1. ganske sannsynligspresens + presenHvis du handlerlager jeg middag. 
2. lite sannsynligpreteritum + modalverb i preteritum + infinitiv
Hvis jeg hadde penger, 
kunne jeg kjøpe en bil. 
3. urealistisk / umulig
1. preteritumperfektum 
preteritum perfektum
2. preteritum perfektum 
modalverb i preteritum + (ha) + partisipp  
1. Hvis jeg hadde hatt penger, hadde jeg kjøpt en bil.
2. Hvis jeg hadde hatt penger,
 kunne / ville / skulle jeg kjøpt en bil. 









No hay comentarios:

Publicar un comentario