viernes, 5 de mayo de 2023

Preposisjoner og adverb: Tider på døgnet



Sett inn riktig preposisjon.

Når står du opp  morgenen?

Jeg sto opp klokka åtte  dag morges,

Jeg sov så dårlig  natt.

Jeg pleier å sove godt  natta.

Jobber du  formiddagen eller  ettermiddagen?

Vanligvis jobber jeg  kvelden, men jeg må jobbe  formiddag.

Jeg har fri  kveld.

Jeg skal reise på ferie  morgen tidlig


Riktig svar


Når står du opp om morgenen?

Jeg sto opp klokka åtte i dag morges,

Jeg sov så dårlig i natt.

Jeg pleier å sove godt om natta.

Jobber du om formiddagen eller om ettermiddagen?

Vanligvis jobber jeg om kvelden, men jeg må jobbe i formiddag.

Jeg har fri i kveld.

Jeg skal reise på ferie i morgen tidlig


Tider på døgnet

om + bestemt form: om kvelden, om natta osv. (generell betydning)

+ ubestemt form: i kveld, i natt osv. (en spesifikk kveld osv.)

No hay comentarios:

Publicar un comentario