jueves, 4 de mayo de 2023

Noen uttrykk med eksempler.


Å se spøkelser ved høylysdag 

Å se farer som ikke eksisterer.

  • Trond tror at konkurrentene saboterer det nye prosjektet. Kristine mener han ser spøkelser ved høylys dag.
  • Peter Mathias ønsker at jeg bestiller sporinger av pakken min, men han ser spøkelser ved høylys dag. Pakkene mine kommer alltid frem til Ålesund!
  • Mario sier at å ta fly er kjempefarlig, men Natasha sier at han ser spøkelser ved høylys dag.



Aldri si aldri

Man kan aldri vite hva fremtiden vil bringe.

  • I fjor så sa du at du aldri skulle flytte til Nord-Norge, men nå trives du i Honningsvåg! Aldri si aldri! 
  • Aldri si aldri! Kjersti bedyrte at det var mer enn nok å ha et barn, men hun er gravid med tvillinger nå.  
  • Jeg vil ikke begynne å røyke, men jeg skal aldri si aldri. 
Å svelge kamel

Man svelger en kamel når man godtar noe som er imot ens idealer eller ønsker. 


Å være sta som et esel

Å være veldig sta.

  • Da jeg sa til deg at du ikke måtte kjøpe denne sekken fordi det blir salg på onsdag, ønsket du ikke å høre på meg. Du er virkelig sta, som et esel.
  • Det er absolutt håpløst å prøve å diskutere noe med deg. Du gjør akkurat som du vil, men i noen situasjoner er det ikke klokt å være sta som et esel.
  • Anne visste at hun ikke hadde rett, men ønsket ikke å erkjenne dette. Hun var, dessverre, alltid sta som et esel, og det gjorde det ikke enklere å snakke med henne.
  • Jeg kjøpte den boka til 2000 kroner. Jeg måtte ha den, så jeg måtte svelge en kamel og betale pengene
  • Sara fikk endelig endret TV-lisensloven. Men hun måtte svelge en kamel og akseptere at prisen på TV-er doblet seg.
  • Ola fikk 5000 kroner i bot for å kjøre for fort. Han måtte bare svelge en kamel og betale boten.

Å være på bærtur

Det betyr å være langt unna der man skulle ha vært, og å være på villspor.

  • Ole svarte feil på spørsmålet. Han var helt på bærtur. 
  • Siv prøvde å snakke kinesisk, men ingen forsto hva hun egentlig sa. Hun var helt på bærtur
  • Sommeren kommer til Tomrefjord i mars! – Hva snakker du om, Robert? Du er helt på bærtur!


Å ha en knutte på traden

Når det er en knute på tråden mellom noen, er de i konflikt med hverandre.

  • Anne snakket ikke med Espen på julebordet i går! Det er virkelig en knute på tråden mellom disse to.
  • Merket du at det er en knute på tråden mellom onkel Martin og faren?
  • Ulf nekter å reise hjem til julen: det er knute på tråden mellom ham og broren.

No hay comentarios:

Publicar un comentario