lunes, 1 de mayo de 2023

Verb. Infinitiv eller presens

 Hvilket verb

Velg et av verbene til venstre. Bruk presens eller infinitiv.

vite/kjenne -  du noen her? Jeg  ikke hvem som bor her.

spille/leke - De pleide å  med dukker. Nå  de fotball.

sette/stå - Kan jeg  varene her? Melka skal  i kjøleskapet.

ligge/legge - Kan du  barna? De  allerede og sover.

legge/sette - Jeg  bilen i garasjen og  maten i fryseboksen.


Riktig sva

vite/kjenne - Kjenner du noen her? Jeg vet ikke hvem som bor her.

spille/leke - De pleide å leke med dukker. Nå spiller de fotball.

sette/stå - Kan jeg sette varene her? Melka skal stå i kjøleskapet.

ligge/legge - Kan du legge barna? De ligger allerede og sover.

legge/sette - Jeg setter bilen i garasjen og legger maten i fryseboksen.


Vi kjenner personer.

Vi vet noe mer abstrakt.

Spille gjør vi når vi følger regler.

Leke er mer uformelt.

Sette tar objekt: Noen setter noe et sted.

Stå tar ikke objekt: Noe står et sted.

Legge tar objekt: Noen legger noe et sted.

Ligge tar ikke objekt: Noe ligger.

Legge: legge noe på bordet (horisontalt).

Sette: sette noe på bordet (vertikalt)





No hay comentarios:

Publicar un comentario