miércoles, 3 de mayo de 2023

Tall eller mengder. Ord for mengder


Sett inn ordene til venstre.

noe, noen - Vi trenger  poteter og  salat.

mye, mange - Vi har  melk og  typer pålegg.

mer, flere - Du bør spise  slags grønnsaker hver dag. Du må spise  frukt.

lite, få - Jeg har  sigaretter igjen. Jeg har  tobakk også.

litt, lite - Vi har nokså  kaffe igjen. Vi kan låne  av naboen.

de fleste, det meste - Jeg drakk opp  til frokost. Vi kjenner  naboene.


Riktig svar

noe, noen - Vi trenger noen poteter og noe salat.

mye, mange - Vi har mye melk og mange typer pålegg.

mer, flere - Du bør spise flere slags grønnsaker hver dag. Du må spise mer frukt.

lite, få - Jeg har  sigaretter igjen. Jeg har lite tobakk også.

litt, lite - Vi har nokså lite kaffe igjen. Vi kan låne litt av naboen.

de fleste, det meste - Jeg drakk opp det meste til frokost. Vi kjenner de fleste naboene.



Ord for mengder

Vi skiller mellom det vi kan telle, og det vi ikke kan telle:

Flertall, det som kan telles:

Noen, mange, få, de fleste mennesker.

 

Ikke tellelig:

Noe, mye, lite, litt kaffe.

Det meste brukes generelt: Jeg forstår det meste.

Foran substantiv sier vi det meste avVi har spist det meste av maten.

Litt/lite

Begge disse ordene brukes om det som vi ikke kan telle.

Litt er positivt og betyr en del: Jeg har litt kaffe. (Du kan få kaffe.)

Lite er negativt. Jeg har lite kaffe. (= for lite, mindre enn jeg ønsker.)

Adverb som ganske, nokså, veldig kan bare stå foran litenokså lite kaffe.

Bare kan stå foran littbare litt kaffe.


No hay comentarios:

Publicar un comentario