jueves, 11 de mayo de 2023

Subjunksjoner som innleder substantiviske leddsetninger (at-om) med eksempler

Subjunksjonene knytter leddsetninger og hovedsetninger sammen. De er mange flere enn de sideordnende konjunksjonene, og vi kan dele dem i undergrupper


Subjunksjonene er:

1.-Subjunksjoner som innleder substantiviske leddsetninger at, om 

2.- Subjunksjoner som innleder adverbiale leddsetninger. Disse deler vi inn i en rekke undergrupper etter betydningsinnholdet ( du kan se på andre inlegg) 



Substantiviske leddsetninger – at, om 


At


Han sa at han ville komme. - Ha sa at han ikke ville komme. Han sa at han desverre ikke ville komme

Det ser ut til at vi har gått oss bort.  Det ser ut til at vi ikke har gått oss bort

 Jeg vedder på at Dave betalte ganske mye for den nye bilen sin.  Jeg vedder på at Dave ikke betalte ganske mye for den nye bilen sin. 

 Jeg er sikker på at de består eksamen. 

Kona mi vil at jeg skal bli kvitt denne fine gamle hatten. 

 Kaffen var så varm at jeg nesten brant tungen min. 

 Jeg må innrømme at teorien min ikke dekker for det fakta. 

Halvparten av klassen sier at de drikker kaffe. 

Det er på dette punktet at meningene våre er forskjellige. 

 Det bør noteres at  hun ikke mente å endre konfigureringen av kommunikasjonsprotokollen. 

 Du må innse at rikdom ikke varer for alltid. 

Han fortalte meg at hun var syk. 

Det er så fint at du er tilbake/ Det er så dårlig at du er ikke tilbake

 Jeg leste at presidenten i Brasil er en kvinne. Hun heter Dilma. 

Det ble bevist at lopper fra hunder hopper høyere enn lopper fra katter. 


Om


 Det virker som om læreren var skuffet. 

 Han lurer på om du er redd for slanger. 

  En fremmed kom og spurte meg om veien til sykehuset. 

 Hvorfor snakker du om ham som om han var en gammel mann? 

Jeg ba ham om å vente her. 

 Jeg vet ikke om han vil besøke oss neste søndag.  

Jeg spurte ham om hvorfor han er så trist. 

 Det gjør liten forskjell om du tar drosje eller går dit. 

Det er tvilsomt om en kan stole på disse dataene. 

  Har du bestemt deg for om du sykler eller tar bussen til byen? 


Les flere setninger her


No hay comentarios:

Publicar un comentario