lunes, 1 de mayo de 2023

Verb. Infinitiv og presens

 Sett inn arbeide, å arbeide eller arbeider.

Noen steder trenger man også å sette inn en preposisjon foran å arbeide.

Jeg  for mye.

Jeg må  mindre.

Jeg pleier  ti timer hver dag.

Jeg  fra sju til fem.

Jeg har behov  mindre.

Jeg er nødt  mindre.

Jeg har lyst  mindre.

Hvor lenge  du?

Kan du  mer hvis du vil?



Riktig svar

Jeg arbeider for mye.

Jeg må arbeide mindre.

Jeg pleier å arbeide ti timer hver dag.

Jeg arbeider fra sju til fem.

Jeg har behov for å arbeide mindre.

Jeg er nødt til å arbeide mindre.

Jeg har lyst til å arbeide mindre.

Hvor lenge arbeider du?

Kan du arbeide mer hvis du vil?

Infinitiv og presens

Formen arbeider er presens.

Etter modalverb som kan og  må vi ha infinitiv uten åarbeide.

Etter andre verb og etter uttrykk med preposisjon må vi ha infinitiv med åå arbeide.

Preposisjonen er en del av et fast uttrykk i ha behov for, være nødt til og ha lyst til.




No hay comentarios:

Publicar un comentario