lunes, 1 de mayo de 2023

Verb. Førfortid

Knytt sammen setningene slik som i eksempelet. Komma etter leddsetningen.


Eksempel:
De var på skolen. De gikk på kafé.
Da de hadde vært på skolen, gikk de på kafé.


Jeg ventet i en time. Jeg gikk. - Etter at jeg .

Han mistet jobben. Han ble deprimert. - Da .

De flyttet. De trivdes bedre. - Etter at .

Hun forklarte det en gang til. Vi skjønte det bedre. -  Da .


Riktig svar

Jeg ventet i en time. Jeg gikk. - Etter at jeg hadde ventet i en time, gikk jeg.

Han mistet jobben. Han ble deprimert. - Da han hadde mistet jobben, ble han deprimert.

De flyttet. De trivdes bedre. - Etter at de hadde flyttet, trivdes de bedre.

Hun forklarte det en gang til. Vi skjønte det bedre. - Da hun hadde forklart det en gang til, skjønte vi det bedre.


Preteritum perfektum

Denne formen bruker vi når vi skal fortelle om en handling som var ferdig før en annen handling i fortida.

Handling 1) Jeg ventet i en time. Handling 2) Jeg gikk.

Da jeg hadde ventet i en time, gikk jeg.

Vi skriver komma etter leddsetningen, og verbet i hovedsetningen kommer som første ord etterpå.


No hay comentarios:

Publicar un comentario