martes, 2 de mayo de 2023

Adjektiv. Annen


Sett inn riktig form av annen.

Vi kan gjøre det en  gang.

De har flyttet til et  sted.

Hun kom hit  mai.

Har dere solgt det  huset?

Det er  gangen jeg prøver å ringe.

Ønsker du noe ?

Det er noe  jeg ikke forstår.

Jeg vet ikke, du får spørre noen .

En  ville kanskje svare noe .


Riktig svar

Vi kan gjøre det en annen gang.

De har flyttet til et annet sted.

Hun kom hit andre/annen mai.

Har dere solgt det andre huset?

Det er andre gangen jeg prøver å ringe.

Ønsker du noe annet?

Det er noe annet jeg ikke forstår.

Jeg vet ikke, du får spørre noen andre.

En annen ville kanskje svare noe annet.


Annen

ubestemt
bestemt
en annen dagden andre dagen
et annet steddet andre stedet
andre stederde andre stedene

Uten substantiv:

  • En annen (entall; f.eks. person)
  • Et annet (entall; f.eks kurs)
  • Noe annet (generelt)
  • Noen andre (flertall)

Ordenstall

2. mai: andre mai eller annen mai (eldre form)

No hay comentarios:

Publicar un comentario