domingo, 30 de abril de 2023

Ordstilling: Jeg tror eller tror jeg

 Gjør om setningene slik som i eksempelet. Husk komma.

Eksempel: Jeg tror jeg kommer i morgen. - Jeg kommer i morgen, tror jeg.






Jeg synes det er varmt i dag. .

Jeg tror jeg skal skifte jobb. .

Jeg synes dette er fint. .

Jeg håper vi kommer i morgen. .

Jeg tror det gikk bra. .

Jeg synes det er vanskelig. .

Jeg tror ikke det gikk så bra. .

Jeg synes ikke dette er så lett. .



Kjekk svaret


Jeg synes det er varmt i dag. Det er varmt i dag, synes jeg.

Jeg tror jeg skal skifte jobb. Jeg skal skifte jobb, tror jeg.

Jeg synes dette er fint. Dette er fint, synes jeg.

Jeg håper vi kommer i morgen. Vi kommer i morgen, håper jeg.

Jeg tror det gikk bra. Det gikk bra, tror jeg.

Jeg synes det er vanskelig. Det er vanskelig, synes jeg.

Jeg tror ikke det gikk så bra. Det gikk ikke så bra, tror jeg.

Jeg synes ikke dette er så lett. Dette er ikke så lett, synes jeg.


Ordstilling

håper/synes/tror subjekt settes ofte etter andre setninger. Setningen som står først, skal ha komma etter og fyller første plass i hovedsetningskjemaet. Ikke plasseres i setningen som står foran håper/synes/tror.

1verbalsubjekt
Dethåperjeg
Det gikk bra,synesjeg
Det gikk ikke så bra,trorjeg


No hay comentarios:

Publicar un comentario