viernes, 26 de mayo de 2023

Modalverb

Det finnes fem modalverb på norsk:





kunne
ville
skulle
måtte
burde.






Modalverbene står alltid sammen med et annet verb. Det andre verbet står i infinitiv uten å.

Infinitiv og preteritum er like for modalverbene.



Modalverbene kan ha forskjellige betydninger i forskjellige kontekster.



1.-å kunne – kan – kunne – har kunnet



Å kunne betyr at du har kunnskap eller kapasitet til å gjøre noe. Det kan også bety at du har lov til å gjøre noe.

Han kan spille gitar.

Barna kan være ute til klokka åtte.


Å kunne betyr ofte at noe er mulig.


Han kan bli president neste år.

Det kan være korrekt, men jeg er ikke sikker.




2.- å ville – vil – ville – har villet



Å ville betyr vanligvis å ønske, å ha lyst til. På engelsk er dette "want to", på spansk er "querer"

Han vil ikke spise fisk, men han vil spise desserten.

Vi bruker også å ville for å lage futurum når vi ikke snakker om en intensjon.

I morgen vil det regne mye.




3.- å måtte – må – måtte – har måttet



Å måtte betyr at det er nødvendig å gjøre noe. Å måtte er det samme som "must, have to" på engelsk eller "deber, tener que" på spansk

Du må skrive rapporten.

Jeg må gå hjem nå fordi det er sent.




4.- å skulle – skal – skulle – har skullet


Vi lager futurum med skal når det er en intensjon.

Jeg skal reise til Oslo i morgen.

Vi kan også bruke å skulle for å si at noen må gjøre noe. Skal er sterkere enn må i en slik kontekst.

Har du ikke skrevet rapporten? Du skal skrive den i morgen!

Skal + infinitiv kan også bety "jeg har hørt at".

Han skal være rik. (= Jeg har hørt at han er rik.)




5.- å burde – bør – burde – har burdet



Vi bruker å burde når vi føler at vi må gjgjøre noe. Det betyr ofte "du må ikke,

men det er best for deg hvis du gjør dette".

Vi bør gå en tur hver dag.

Du bør ikke gjøre det, for det kan være farlig.

Deberías o tendrías que.... på spansk




Modalverb alene

Vi kan droppe verbene å gå, å dra og å reise etter modalverb når vi snakker om transport fra et sted til et annet. Vi kan gjøre det fordi konteksten forteller oss at noen går, drar eller reiser til et sted.

Vi må gå hjem nå. = Vi må hjem nå.

I helga skal jeg dra til Oslo. = I helga skal jeg til Oslo.

Hun vil gjerne reise til India. = Hun vil gjerne til India.

Noen ganger er det veldig klart fra konteksten hva personen i setningen må/kan/skal/vil/bør gjøre. Da kan vi også droppe verbet i infinitiv. Det er ganske vanlig i svar på spørsmål. Et eksempel:

- Kommer du på festen i morgen?

- Jeg vil, men jeg kan ikke.

Her forstår vi at du vil komme, men du kan ikke komme. Derfor trenger vi ikke gjenta komme i svaret.

No hay comentarios:

Publicar un comentario