jueves, 11 de mayo de 2023

Eksempler på adverbiale leddsetninger




Eksempler på adverbiale leddsetninger som kommer i den andre halvdelen av setningen. I slike setninger er det alltid SVO-ordstilling i helsetningen og i leddsetningen.



Subjunksjoner som innleder adverbiale leddsetninger. 

Disse deler vi inn i en rekke undergrupper etter betydningsinnholdet:

Tidssubjunksjoner: da, når, etter at, etter som, før, før enn, innen, idet, mens, til, inntil, fra, siden, som, så lenge som, så ofte som, så snart som

Årsakssubjunksjoner: fordi, da, siden, ettersom

Betingelsessubjunksjoner: dersom, hvis, såfremt, ifall, når, om, med mindre

Følgesubjunksjoner: så, så at, slik at

Hensiktssubjunksjoner: for at, så, slik at

Innrømmelsessubjunksjoner: selv om, enda, skjønt, uaktet, til tross for at, om – enn, om –  så, hva – så/enn, hvor – enn/så
Sammenligningssubjunksjoner: som, likesom, enn, som om, jo, dess, desto

Infinitivsmerket å.


SubjunksjonHelsetning
SVO-ordstilling
Leddsetning
begynner med subjunksjon / SVO-ordstilling
fordiJeg lærer norskfordi jeg har familie i Norge.
sidenJeg gikk på kinosiden det var så kaldt ute.
hvisJeg skal spille tennishvis det blir fint vær.
dersomJeg kan gi presentasjonendersom du skriver oppgaven.
selv omJeg gikk en turselv om det regnet ute.
nårJeg skal gå ut og joggenår det blir lyst.
daJeg dro hjemda basketkampen sluttet.
førJeg drikker et glass vinfør jeg legger meg.
mensJeg hører på musikkmens jeg leser.
etter atJeg skal gå på kaféetter at jeg har gjort rent i huset.
ennJeg har spilt fotball lengerenn vennene mine har.
slik somJeg lager matslik som bestemora mi lærte meg.
somJeg er like sterksom broren min er.
som omJeg latersom om jeg er selvsikker.

No hay comentarios:

Publicar un comentario