jueves, 11 de mayo de 2023

Setninger med adverbiale subjunksjoner: Tidssubjunksjoner

Subjunksjoner som innleder adverbiale leddsetninger. Disse deler vi inn i en rekke undergrupper etter betydningsinnholdet:

Tidssubjunksjoner:

da, når, etter at, etter som, før, før enn, innen, idet, mens, til, inntil, fra, siden, som, så lenge som, så ofte som, så snart som





når

 Ikke vær redd for å si feil når du snakker 

Når jeg blir stor, vil jeg bli lege.

  Jeg ringer dem i morgen når jeg kommer tilbake. 

 Jeg skal gjøre mitt beste for ikke å forstyrre deg når du studerer. 

 Når hun gikk inn den døren, begynte hjertet mitt å slå fortere. 

 Når solen daler i vest, arbeider den late best. 

 Du kan komme når du vil. 

 You may come whenever you like. 

 Når man først har fått en dårlig vane, er det ikke lett å bli kvitt den. 

 Tom ville vite når Mary skulle komme hjem. 

 Tom er tydeligvis et slags geni når det gjelder musikk. 


da

 Da Tom så meg, løp han sin vei. 

Denne sørgelige historien ble skrevet på en tid da Tom var i landflyktighet. 

 For lenge har overtrampene foregått ett skritt av gangen da krig endelig brøt ut. 

 Da kom vår formann på en god idé, hadde vi  laget en kjempebra plan/  hadde vi kke....

Han døde da han var 70 år. 

 Jeg kjøpte dette da jeg var i USA. 


etter at (tid)


Jeg kom tilbake fem minutter etter at du gikk. 

Det var etter at moren min og jeg var på en tur til London. 

 Du har forandret livsstil etter at du ble mor

 Like etter at han dro, våknet den lille. 

Kontrastene ble mye sterkere etter at jeg ble far. 

 Hvordan har du hatt det etter at han ble arrestert? 

 Etter at jeg snakket med ham personlig, tenkte jeg: 

 Etter at hun sluttet, forsvant plagene. 

Har han endret seg etter at du skrev boka? 

 Solskader  viser  seg 10 til 20 år etter at du ble brent. . 


etter som (årsak)


Vi starter med nye aktiviteter og får nye venner etter som åra går.

Etter som ukene gikk, kom hun gradvis opp til overflaten.

Vil jobbtilbudene forsvinne etter som rynkene dukker opp?

Etter som årene har gått, har målene endret seg.

Alt etter som ser de et freakshow/seks kunstnere/intellektuelle sportsutøvere.

Har også fått et godt kantskudd etter som det er blitt mer spill som høyreving enn høyreback.

Etter som
 årene gikk ble konflikten større, og da hun var 16 sendte moren henne til plastikkirurg for å bli mer kvinnelig.
 
Hun har hjulpet flere familier som har opplevd problemer med hunden sin etter som familien har blitt utvidet.

Vi er i hvert fall ikke blitt noe snillere etter som vi er blitt rike.
Etter som vi er blitt rikke, er vi i hver fall ikke ....

Stå i inngangspartiet når gjestene ankommer festlokalet og huk tak i de etter som de ankommer festen.




før

Kom hjem før det blir mørkt! 

 Det gikk en stund før brannen ble slokket. 

 Min far ble sykere og sykere før han til slutt døde. 

Tom nølte lenge før han svarte. 

 Han tok seg en lang tenkepause før han svarte. 

 Jeg kan ikke  betale pengene tilbake før barnetrygden kommer. 

Man får ikke kjøre tung motorsykkel før en er atten. 

 Puss tennene godt før du legger deg! 

 De har før bodd i Nagoya. 

 Med shinkansen er du fremme før du aner det. 

 Ikke si at du ikke kan før du har prøvd.

 Før noe er publisert i en anerkjent tidsskrift med skikkelig fagfellevurdering, er det ikke å betrakte som et vitenskapelig resultat. 

 

før enn


Gå heim før enn det blir mørkt 

I det store og det hele var altså ikke ting bedre før enn de er i dag

Kjell Rotvold hevder Tromsø kommune fikk mer ut av pengene før enn de gjør i dag. 

Påkjørsler var høyere året før enn året uten fôring.

Bli med på stisykkeltur krevende til Middagsfjellet i Stryn til en plass som ikke har blitt sykla før enn noen andre enn guiden! 

.Om armer jeg mister da er det fatalt, men før enn jeg mister dem begge den gode mann ærlig skal blive fortalt


Innen 


 
jeg ikke har blitt kulturminister innen jeg er 60


Idet 


 Idet jeg tenner lighteren, tenker jeg at nå kommer jeg til å dø. 

 Moren siktet dem inn, akkurat idet de kysset. 

 Idet han hevet geværet mot henne, skjer det noe: 

 Idet jeg skal intervjue dem, hører vi en buldrende lyd. 

 Sanitetsmannen om bord skjønner, idet han ser ham i øynene: 

 Thomas hjelpes inn i en bil, idet en rakett treffer. 

 Men idet han bikket kanna mot den hjemmelagde røykbomben eksploderte alt. 

 En av dem talte til meg, kalte meg ved navn og sa idet han pekte på den annen: 

 Idet demonstrasjonen er over, står han sammen med en av de tillitsvalgte ved sykehuset. 

 Mortensen gir henne tommelen opp idet hun forsvinner ut døra.


Mens


Over 220 filmer var hun med på mens hun var mellom 18 og 22 år. 

Det var mens det var stil i sporten. 

 Du må være hard mens du går

Jeg ble en løper mens jeg bodde i London. 

En teskje vil si 5 ml, en barneskje er 10 ml, mens en spiseskje er 15 ml. 

De ble beskutt mens de plukket opp svømmere. 

 Det er lite å få kjøpt underveis mens du går. 

 Men vi må også handle mens vi forhandler. 

 Det var det vi var opptatt av mens vi lå der, hvorfor tar det så lang tid? 

til

 Dette er trolig grunnen til det lite kjærlige forholdet mellom kong Charles og sønnene.

Jeg blir her til vi ses igjen

Hvor lang tid det tar fra du har bestilt til du får din PC eller Mac,

Hvis du ikke har dekning på telefonen kan du ta skjermbilde av koordinatene der pasienten ligger for så å gå til du får dekning.

Det tar cirka en uke fra du sender det med posten til du får det ferdig tinglyste dokumentet tilbake.

 Vi endret til taktikken løp til du spyr!

Hvor lenge er det til du kan få din egen selvkjørende bil?

Søknaden gjelder helt til du får plass



Inntil 


 Formen var fin inntil det nærmet seg rettssaken. 

  Håpet er sånt,  inntil det er borte: 

 Så faller forbruket ganske jevnt inntil du dør. 

 Inntil han fant ut at det var en general, hadde han igenting å si.




fra

 Jeg har grått stort sett fra jeg våknet

 Jeg vil i år ta tilbake den enkle julen fra jeg var barn

 Sigrid Undset var helt fra hun var liten jente lidenskapelig opptatt av blomster og botanikk

Fra hun ble født, har Ingvild vært på Tjøme:

Hun har jobbet som modell fra hun var 14 år gammel

 Silje er sykepleier og forfatter og har gamet fra hun selv var barn. 

Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak.


Siden

 Siden du sier det, må jeg tro deg. 

 Det er et halvt år siden jeg nesten døde. 

Det er lenge siden vi har snakket sammen. 

Vi holder oss hjemme siden det regner. 


 Siden jeg ikke vet hva jeg skal si, er jeg taus. 


 Jeg blir så irritert siden det er en idiot på arbeidsplassen. 




som


 Hun er ikke så ung som hun ser ut. 

 Førerhunder hjelper personer som ikke kan se. 

 En dikter betrakter verden som en mann betrakter en kvinne. 

 Hvem er det som spiller gitar? 

Faren min gjorde som jeg hadde anbefalt og kuttet ned på salt mat.
 
 Du kan spørre barnet som leker der borte. 

 Det er merkelig at politikere sparker en general som kaller en spade for en spade. 



Så lenge som

 Det er viktig å beholde kuren så lenge som legen har foreskrevet

Koteletter er kjempegodt så lenge som du ikke steker dem til de ender opp som en utgått skosåle! 

Men så lenge som du er en bondedreng, må du la deg nøye med å hete slett og rett 

Hvis du fant eggene i isvann etter at de har ligget så lenge som du beskriver, vil de nok være døde. 

Jeg skal jobbe absolutt så lenge som jeg kan

Så lenge som jeg kan huske, så har brystvortene mine vært sprukne


Så ofte som 


Er du ikke på treningssenteret så ofte som du håpet på denne måneden?
Jeg besøker ikke deg så ofte som jeg vil.

så snart som 

Jeg går til morskapssak så snart som jeg blir stor
Jeg skal besøke deg så snart som jeg finner ledig tid. 
Jeg slutter å studere så snart som jeg består testene. 


No hay comentarios:

Publicar un comentario