miércoles, 28 de junio de 2023

Å ha det dårlig: Å gråte, å grine, å mase, å stønne, å sørge, å plage, å klynke, å hulke. å lide, å smerte, å såre.


 1.-Å gråte

verb 

gråter, gråt, har grått

Llorar

cry

 Han gråter og gråter. 

 Jeg gråter ikke. 

Hvorfor gråter du nå? 

 De gråter og rister. 

 Innimellom gråter han. 

 Hun gråt stille. 

 De gråter seg i søvn. 

 Hun har grått av glede


2.-Å grine

verb

griner, grinte, har grint

llorar

weep



Den er her i rommet, og folk griner og griner.

Hva er det du griner for?

Landet går jo så det griner.

Solveig ler og griner.

Etterpå sitter jeg bare og griner.

Du vet sånn at du bare ligger og griner i senga.

Jeg ler og griner når jeg spiller, og jeg lærer en hel del hver gang.

Drapsmenn kan føle de også, bare så du vet det, de griner og fortviler.


3.- Å mase
maser, maset, har maset

hablar lloriqueando, gemir, insistir demasiado
nag

Er det voldtekt hvis man sier nei, de maser og du sier ja? 
Føles som om mamma og pappa hater meg, de maser hele tiden. 
Hei, jeg maser skikkelig mye på kjæresten min.
Ja jeg maser for eksempel om at sengen må res i det øyeblikket han våkner, da koser jeg meg. Han får liksom aldri fred» sier kvinnen.
 
4.- Å stønne

Stønner, stønnet, har stønnet

gemir
groan

Jeg stønner, grynter eller snakker i søvne om natten. 
Jeg tøyer, jeg stønner og jeg lager de værste grimaser. Stretching som underholdning for gata!
Nordmenn synes det er varmt når det er +20, de stønner, men jeg tror dere nyter også

5.-Å sørge 

sørger, sørget, har sørget

apenar, estar afligido, lamentar 
grieve, lament, mourn 

Jeg sørget for at søster fikk med seg både t-skjorte og veske ut av studio idag,
Fadia og jeg sørget for at alle de flotte damene som bidro på 8 marsarrangementet fikk noe å spise og drikke! 
Vi sørger over alle som har mistet livet i mord, krig og terrorisme. 

6.-Å plage

plager, plaget, har plaget

afligir, molestar, molestia, tormento
aggrieve, depress, importune 

 Sannheten er at jeg plager mennesker.
Som kiropraktor behandler jeg plager og skader knyttet til muskel og skjelettsystemet med hjelp av leddmanipulasjon og løsner på stram/vond muskulatur etc.
Vi plager tilbake fordi voksne ikke tar tak i det
 Har du plager og vondt etter samleie? ·
Slik unngår du plager etter julemiddagen

7- Å klynke

Klynker, klynket, har klynket 

gimotear
whine

Jeg klynker ikke, for min situation er nemlig væsentligt mindre prekær end en gennemsnitlig lønmodtager
Jeg klynker, jeg snøfter, jeg hoster, jeg nyser, jeg pylrer og jeg påkalder mig al den opmærksomhed jeg kan, for at få ynk og medlidenhed.
Fordi du klynker som ei dame! 
Du klynker klagende

8.- Å hulke

 hulker, hulket har hulket


sollozar
sob

Jeg gråter ikke, jeg hulker.
Jeg hulker og gråter, og jeg føler meg verdiløs!
Jeg hulker så kraftig og blir så utslitt at det føles som om hjertet skal stanse.
 “Hjelp meg, jeg tåler ikke å miste deg en gang til, da dør jeg,” hulker jeg inn i mammas varme hender mens jeg forsøker å våkne helt opp.

9.- Å lide

lider, lei, har lidt 

sufrir
endure, soffer

Jeg lider ikke av galskap jeg nyter hvert øyeblikk.
Vi lider av sol, vi lider av regn.
Vi lider foreløpig ikke av corona, men deler denne i solidaritet med alle som har måttet avlyse arrangementer nå.


10.- Å smerte

smerter, smertet, har smertet


doler 
hurt

Det smerter som faen.
Beinet er vekk, men hjernen sier likevel at det smerter.
Det smerter meg hvordan livet mitt har blitt.

11.- Å såre 
sårer, såret, har såret


herir, ofender
injure, hurt
Hvis du sårer andre, sårer du også deg selv.
Jeg sårer kjæresten min
Dette sårer meg og fler mer enn det gjør oss sinte».
Men andre sårer både mye fysiskk og psykisk .
Be om unnskyldning når du sårer noen
Du sårer andre med oppførselen din.

 
12.- Å ha det vondt, å gjøre vondt
 å ha smerte- vansker- tristhest

Hacer daño, doler
pain, hurt



 Det var vondt. Jeg ble faktisk fysisk syk av det.
Det var vondt, men det er sånt som skjer.
De fleste av oss har vondt i hodet av og til
Slapp av, det er ikke som om det får vondt eller noe
Hvis barnet ikke får rapt når det trenger det, kan det føre til at det får vondt i magen.

No hay comentarios:

Publicar un comentario