martes, 2 de mayo de 2023

Preposisjoner og adverb. Preposisjoner i tidsuttrykk


Skriv om setningene slik som i eksempelet.
Eksempel: Det er tre dager siden jeg så Tim. - Jeg har ikke sett Tim på tre dager.

Det er to år siden jeg var hjemme. - Jeg har  to år.

Det er seks timer siden jeg spiste. - Jeg har  seks timer.

Det er to uker siden jeg snakket med Geir. - Jeg har  to uker.

Det er mange dager siden jeg snakket norsk. - Jeg har  mange dager.




Riktig svar

Det er to år siden jeg var hjemme. - Jeg har ikke vært hjemme på to år.

Det er seks timer siden jeg spiste. - Jeg har ikke spist på seks timer.

Det er to uker siden jeg snakket med Geir. - Jeg har ikke snakket med Geir på/ikke snakka med Geir på to uker.

Det er mange dager siden jeg snakket norsk. - Jeg har ikke snakket norsk på/ikke snakka norsk på mange dager.


Vi bruker preposisjonen på i tidsuttrykk blant annet når det er gått en viss tid uten at noe har skjedd: Jeg har ikke vært hjemme på seks dager

No has estado en tu casa en seis días (has estado de viaje, has estado fuera)

(Preposisjonen i i tilsvarende setning forteller om handling som varer hele perioden: Jeg har ikke vært hjemme i seks dager (ennå), bare i fem.)

  No he estado fuera de casa seis días, solo cinco. 

Vi bruker presens perfektum fordi vi forteller hvordan situasjonen er nå.



No hay comentarios:

Publicar un comentario