miércoles, 19 de abril de 2023

I/til På/på På/til Hos/til

 På norsk bruker vi ofte forskjellige preposisjoner når vi er på et sted og når vi drar til stedet.

 


Noen ganger bruker vi samme preposisjon i begge kontekstene.

( Uso preposiciones cuando hablamos de estar en o ir a)






Geografiske steder

 Land : i /til

  
Jeg er i Norge

Jeg drar til Norge

Jeg er i Spania

Jeg drar til Spania


Kontinent: i/til

Jeg er  i Europa 

Jeg drar til Europa


Byer: i/til

Jeg bor/er i Bergen

Jeg reiser til Bergen

Jeg er/bor i Granada,

Jeg drar til Granada


Gater og veier: i/på

Jeg er i  Storgata

Jeg drar til Storgata


Fjell (på/til)

Jeg er på Galdhøpiggen,/ jeg går til Galdhøpiggen

Jeg er på Hannanipa/ jeg går til Hannanipa


Tettsteder: på/til 

(áreas urbanas, pueblos)

 Jeg erOppdal

 Jeg drar til Oppdal


Bygdeler: på/til

(distritos urbanos)

 Jeg er Sinsen

Jeg drar til Sinsen


Øyer: (på/til)



Jeg er på Grønland
J eg drar til Grønland

Hovedregelen er at det i norsk brukes ved øyer

Jeg er på Sicilia/Jeg drar til Sicilia

Jeg er på Cuba/Jeg drar til Cuba

Jeg er på Filippinene/Jeg drar til Filippinene

Jeg er på Island/Jeg drar til Island

Jeg er på Svalbard/Jeg drar til Salbard

Jeg er på Hovedøya/Jeg drar til Hovedøya

Jeg er på Kreta/Jeg drar til Kreta

Jeg er på Madagaskar/Jeg drar til Magadaskar

Jeg er på Hitra/Jeg drar til Hitra

Jeg erpå Hispaniola/Jeg drar til Hispaniola

 Det skal også brukes på når sisteleddet er -øy 

Jer er på Bygdøy/Jeg reiser til Bygdøy

Jeg er på Andøya/Jeg reiser på Andøya


Hav og sjøer (på/på)


Jeg er  på Stillehavet /jeg drar på Stillehavet

Jeg er på Marmarasjøen/ jeg drar på Marmarasjøen


Rom og institusjoner (på/på)


Jeg er på apoteket

Jeg går på apoteket 

Jeg er på baderommet 

Jeg gar  på bathroommet

Jeg er pa biblioteket 

 Jeg gar på biblioteket

Jeg er  på diskoteket

 Jeg gar på diskoteket

Jeg er på do

Jeg gar  på do

Jeg er på soverommet 

Jeg  går soverommet

Jeg er på kjøkken 

Jeg går på kjokken

Jeg er på  fabrikken 

Jeg gar på fabrikken

Jeg er på hybel 

Jeg gar på hybel

Jeg er pa kino 

Jeg går på kino

Jeg er  på jobb,

Jeg gar pa jobb

Jeg er på kaffe 

Jeg gar på kaffe

Jeg er på kurs 

Jeg går på kurs

Jeg er på loften

Jeg  går på loften

Jeg er på  museum

 Jeg går på museum

Jeg er på restauranten

Jeg går på restauranten

Jeg er på skolen 

Jeg går på skolen

Jeg er på stasjon 

Jeg  går på station

Jeg er på sykehus 

Jeg går på sykehus

Jeg er på teater 

Jeg går på teater

Jeg er på universitet 

Jeg går på universitetet

Jeg er på kontor 

Jeg går på kontoret


Rom og institusjoner (i/til)


Jeg er i banken

Jeg gar til banken

Jeg er i barnehagen 

Jeg gar til barnehagen

Jeg er i butikken

Jeg gar til butikken 

Jeg er i huset 

Jeg gar til huset

Jeg er i kiosken 

Jeg gar til  kiosken

Jeg er i kirken

Jeg drar til kirken

Jeg er i kjelleren 

Jeg drar til kjelleren

Jeg er i leiligheten 

Jeg går til leiligheten

Jeg er i stua jeg går til stua



Vi kan også bruke til når vi drar til disse stedene, men da betyr setningen noe annet. 

Vi bruker til når vi bare snakker om transporten til stedet, men bruker i eller på når vi drar dit for å gjøre det som vi pleier å gjøre på stedet:


Jeg går på skolen. = Jeg er elev på skolen.
Jeg går til skolen. = Jeg går til skole-huset.
Vi går på kino. = Vi går dit for å se en film.
Vi går til kinoen. = Vi går til huset med kinoen.


Personer ( hos/til)

 
Vi sier alltid at vi er hos en person, men vi drar til en person:


I kveld skal jeg til Kari.
I kveld skal jeg spise middag hos Kari.


Vi bruker også hos om mange yrker som samtidig er en person:


Jeg var hos legen i går.
Jeg måtte vente lenge hos frisøren










No hay comentarios:

Publicar un comentario