domingo, 30 de abril de 2023

Skal, vi og kommer til å

 Vi kan lage futurum på flere måter for å snakke om noe i framtida. 

Presens
Når konteksten er tydelig, kan vi bruke presens om framtid: 
Jeg drar til London i morgen. 

Skal + infiniv 

Vi bruker skal + infinitiv når vi har en plan eller en intensjon, eller når vi kan kontrollere resultatet av det vi skal gjøre.

Jeg skal dra til London.
I morgen skal jeg lage middag
Hun skal reise i tre måneder
Jeg tror for at dere begge skal ha det bra 
For at et forhold skal fungere, er det viktig å kunne snakke med hverandre
Før du skal snakke om noe, er det lurt å være litt forberedt på hva du vil si. 


Vil/kommer til å + infinitiv 

Når vi ikke har en plan eller en intensjon, eller når vi ikke kan kontrollere resultatet, bruker vi enten vil + infinitiv eller kommer til å + infinitiv.

Det er en god grunn til at han ikke vil gi deg hjerte sitt
Hun er redd for at du vil knuse hjerte sitt.

Han vil falle hvis han hopper. 
Vi kommer til å klare eksamen.
Det kommer til å snø i morgen. 
Hun kommer til å dø
Hun kommer til å angre (arrepentirse)

(Vi bruker også  på spansk "ir a" "kommer til å" as futurum. "voy a salir ahora" "voy a hacerlo mañana")



I eksempelet Vi kommer til å klare eksamen har vi en intensjon. Vi ønsker selvfølgelig å klare eksamen, men vi har ikke full kontroll over resultatet. Kanskje er oppgavene på eksamen ekstremt vanskelige, eller vi har en dårlig dag. Derfor kan vi ikke bruke futurum med skal.

Kommer til å er mer uformelt enn vil, og i muntlig språk bruker vi nesten bare kommer til å. 
Vi må også huske at vil betyr ønsker

 Han vil vinne i Lotto kan bety to ting: 
a) han ønsker å vinne i Lotto,
 og b) han kommer til å vinne i Lotto.

 I slike situasjoner må vi bruke kommer til å når vi snakker om framtida. 

Futurum av å være

 I futurum bruker vi som regel å bli i stedet for å være.
 Ofte bruker vi også vil eller kommer til å sammen med bli.
 Han er ikke rik nå, men han blir rik når han vinner i lotto.
 Han kommer til å bli rik. Han vil bli rik. 

Vi kan bruke skal være når vi snakker om å oppholde seg på et sted. 


Jeg skal være på kontoret i morgen. 
Jeg skal være tre uker i Italia. 

På samme måte kan vi bruke skal bli. 

Dette betyr ofte ”skal fortsette å være”. 

Jeg skal bli tre uker i Italia. 
Jeg skal bli hjemme i morgen også. 

Futurum av å ha

Vi bruker som regel å få i stedet for å ha i futurum

Også her bruker vi ofte vil eller kommer til å

Jeg har ikke tid nå, men jeg får sikkert tid i morgen.

 Jeg vil få tid i morgen. Jeg kommer til å få tid i morgen



Vi kan bruke skal + ha når vi har en intensjon eller plan

. Vi skal ha fest i morgen.

No hay comentarios:

Publicar un comentario