viernes, 2 de junio de 2023

Å være enig med/i/om

1. Å være enig i en sak eller en handling


Vi bruker "i"  foran en sak eller en handling. 
Så vi kan ha både et substantiv og en leddsetning her:

  Jeg er enig i alkoholloven.
  Han er enig i at barn bør ha gym på skolen.

Vi kan også legge til med og den personen vi er enige med, men det må stå før i:

  Hun er enig med kjæresten i at det er gøy å stå på ski.




2. Å være enige om et forslag/en idé/en løsning. 

Vi bruker "om"  når to eller flere personer har samme mening om en sak eller en handling.

- Butikksjefen og de ansatte ble enige om arbeidsvilkårene.
- De er enige om at strømprisene er for høye.


Hva er forskjellen på «enig i» og «enige om»? 

Det er faktisk en stor forskjell.

«Enig i» brukes når subjektet er enig med noen andre.

- Jeg er enig (med deg) i alkoholloven.
- Studentene er enige (med læreren sin) i at eksamen er viktig.

«Enige om» brukes med et subjekt i flertall (flere personer), og alle personene i subjektet er enige med hverandre.

- Min kone og jeg er enige om hvordan barn bør oppdras.
- Vi er enige om alt.



3. Å være enig med en person. 

- Vi bruker med foran personer når vi mener det samme som dem

 Jeg er enig med sonnen min.
 Sjefen er ikke enig med sine ansatte.


-Vi kan også bruke et flertallssubjekt og skrive «enige» i flertall:

  Alle er enige med meg.
  Vi er enige med dere! 


4-  Å være enige (uten "men") To eller flere personer kan også være enige med hverandre, og hvis alle disse personene er del av subjektet bruker vi ikke "men"

- Vi er helt enige.
- Sjefen og de ansatte er blitt enige.

I setningene over er leddene «vi» og «sjefen og de ansatte» subjekter, for de står før verbalet «er».


5. Å komme til enighet med noen,  om noe.

  Håper dere ikke kommer til enighet med RiksTV!
 Jeg regner med at jeg kommer til enighet med Vardeneset
  Bare vær tålmodig mens bestefaren din og jeg kommer til enighet om dette.

No hay comentarios:

Publicar un comentario