viernes, 19 de mayo de 2023

Trøtt, sliten, lei og utbrent

 "Sliten, trøtt og lei om dagen? Det er mange symptomer på utbrenthet, men hvor går grensen mellom å være sliten og utbrenthet?"

Sliten, trøtt og lei er  tre adjektiv som  kan være vanskelig å skille fra hverandre fordi de ofte oversettes til ett ord på andre språk,  blant annet på engelsk.

Hun er trøtt fordi hun har sovet dårlig i natt.

Trøtt = Du vil sove. / Du er søvnig.

Hun er sliten fordi hun har gått en lang tur i Bymarka.


Sliten = Du har trent/jobbet/gjort veldig mye, så du vil slappe av. Du er fysisk sliten.

Hun er lei av å diskutere med sjefen sin.

Lei = Du synes at noe er kjedelig, og du har lyst på mer variasjon.

 


Legg merke til:

Hun er lei seg. / Vi er lei oss. (trist )

Jeg er lei for det! / Vi er lei for det! (unnskyld, beklager)


Utbrent

Tegn på utbrenthet (agotamiento físico y mental, popularmente estar deshecho, quemado)

Verdens helseorganisasjon definerer utbrenthet som et syndrom som er et resultat av kronisk stress på arbeidsplassen som ikke har blitt håndtert på en vellykket måte. Typiske symptomer er en følelse av å være emosjonelt utslitt, overbelastet, tappet for energi, trøtt og deprimert.

Mageproblemer, hodepine og søvnvansker er bare noen av symptomene på kronisk stress.


Noen eksempler. 


Man er utbrent når føler seg konstant utmattet og sliten og får smerter på steder som rygg, nakke, armer og bein.

Jeg er veldig utbrent. Jeg har komt til det punktet der jeg er stresset veldig ofte og har mistet motivasjon

 Det finnes flere vanlige mestringsstrategier folk tyr til når de begynner å føle seg utbrente

Man kan faktisk ha begge deler: studier har vist at halvparten av de som er utbrente også har en depresjon. 

 

 Jeg er lei av de lange talene hans. 

Jeg er lei av maset hennes. 

 Jeg er lei av å spise fast food. 

 Jeg er veldig lei meg. (lo siento muchísimo)

Han ble lei av å lese. 

Jeg er fryktelig lei av å stå opp tidlig om morgenen

 Jeg er veldig lei meg for dette

Jeg er virkelig lei meg for at jeg kom sent hjem. 

Jeg er lei av lekser. 

 Jeg er veldig lei for det som har skjedd. 



 I det siste blir jeg veldig fort sliten. 

 Jeg legger meg ned igjen, for sliten til å prøve å svømme vekk fra flåten, for sliten til å padle, for sliten til å gråte. 

 Men jeg har aldri vært så sliten noen gang seinere, og jeg kommer aldri til å akseptere å være så sliten igjen. 

Når var det du ble sliten? 

 Jeg ser du er sliten. 

Jeg var grusomt sliten. 

 Jeg er så sliten at jeg nesten dør! 


Hun er trøtt og vil sove lenger. 

 Jeg var så trøtt at jeg kubbet på sofaen i går. 

 Det hjelper ikke å studere når man er trøtt. 

Han ser trøtt ut. 

 Trøtt om morgenen 

 Han gnir seg trøtt i øynene. 

 Trøtt som en strømpe om morgenen. 

Gutten min var rett og slett aldri trøtt. 

 Hei, jeg føler meg alltid trøtt og sliten i skoletimene. 

 Når man er trøtt får man mer lyst på mat, og særlig usunn snacks. 

 Jeg blir utrolig trøtt og må sove unormalt mye. 

 Så snart hun åpnet bøkene, kjente hun seg så innmari trøtt. 

 I tillegg er det vanlig å være mer trøtt i noen uker. 

 Jeg kommer hjem fra skolen, føler meg trøtt, og orker ikke å gjøre noe... 

 Du blir så trøtt, så utslitt, av at det ikke skal finnes en skikkelig måte å gjøre det på. 

 Noen tips til hvordan man kan skal ikke være trøtt og følge med i timen? 


Oppgaver. Klikk her 


No hay comentarios:

Publicar un comentario