martes, 18 de abril de 2023

Tvetydig, omvendt, vrang


Tvetydig- tvetydighet -


Som kan forstås, tolkes på to (eller flere) måter ; dobbelttydig

ambiguo, ambiguedad

ambiguous equivocal, ambiguity



 et tvetydig svar

kvinnene er noen tvetydige skapninger

jeg så for meg Sigrids tvetydige sorg da hun stod i trappen på Besserud

Tankefeilen tvetydighet skjer når man bruker ord eller uttrykk som kan oppfattes som flere ting, for å kunne forvirre eller gi et feilaktig inntrykk av hva man faktisk forsøker å formidle.
 

 
Omvendt- viceversa, al revés

I perfektum partisipp av vende om eller omvende
adjektiv- verb vende om- omvende


fra å vende

 dar la vuelta, volver

return, turn

jeg har alltid følt meg som en slags storesøster for deg. Og nå er det nesten omvendt?
de reiste fra sør til nord og omvendt
i omvendt rekkefølge



 Vrang, bakvendt- al revés

adjektiv

 i flere betydninger motsatt rett

 vende den vrange siden ut

 Lær deg hvordan du strikker vrang

 En genser det blir hvis jeg gjør meg flid en rett og en vrang .

 En god skeptiker er vrang, men ikke uærlig. 

 Den ene slo seg fullstendig vrang og nektet å gå ut av bilen. 

 Å ha en vrang unge på 1 eller 2 år, er ikke unormalt. 

 Ullvask på vrangen anbefales

 


No hay comentarios:

Publicar un comentario