domingo, 13 de agosto de 2023

Idiomatiske uttrykk norsk-spansk (IV)


Et idiomatisk uttrykk er et språkriktig uttrykk, eller et idiom. 

En idiomatisk oversettelse er en oversettelse som legger vekt på å gjengi meningen, i motsetning til en konkordant oversettelse.


De idiomatiske uttrykkene heter "locuciones verbales" på spansk. 


Her skal vi tilbyr de mest populære spanske idiomatiske utrykkene med sin norske ekvivalent





1.-  Te va bien y lo dejas todo a un lado

  Går det bra med en skyver man sånt i bakgrunnen 


 2. Este hijo de puta no tiene madre 

   Drittsekken eier ikke skam i livet 

 

3. - Tu madre no debe tener donde caerse muerta

       Mora di eier vel ikke nåla i veggen 


4.- Hacerme una paja…  

   Ta meg en håndjager… 


5.- Creo que Esperanza estiró la pata 

    Jeg tror Esperanza tok kvelden 


 6.- Tengo el mal hábito de hacerme el sueco cuando me conviene ignorar algo 

     Jeg har den dårlige vanen at jeg gjør meg dum når det er noe jeg ikke har lyst til å innse 


 7.- Ella por su camino y yo por el mío 

       Hun får gå sin vei, og jeg min  


8.- Los  huevos se me subieron a la garganta.   

  Ballene mine forsvant opp i halsen på meg.

 

9.- Se le caía la baba mirándola… 

    Han sikla bare han så på henne…


10.- Ahora estoy jodído

     Nå står det dårlig til med meg


11.- A mí que me quiten lo bailao 

 Ingen  kan ta fra meg minnene 


12-  De  todos modos se hacen los tontos 

 De later uansett som om de ikke aner noen ting 


12.- Estoy hasta los cojones de tanta miseria 

  Jeg er møkka lei av all denne elendigheten 


 13.- Yo  tenía entonces los cojones bien puestos

          Jeg var modig den tida. 


14.- Debe ser terrible pertenecer a la clase media y querer enjuiciarlo todo, así, desde afuera, sin mojarse el culo 

  Det må være fryktelig å tilhøre middelklassen og ville dømme alt mulig på den måten, utenifra, uten å prøve noe sjøl 


15. -  Aurelio había dejado a un lado aquel aspecto de perro apaleado.

       Aurelio hadde slutta å se ut som en mishandla bikkje 

No hay comentarios:

Publicar un comentario