domingo, 30 de abril de 2023

Ordstilling: Du sa eller sa du



Sett inn ordene du og sa i riktig rekkefølge alle setningene under.

I går  at det var sant.

Og  at du skulle komme hit.

Til læreren  noe annet.

Hvorfor  det?

Da  at du skulle flytte, ble jeg lei meg.

Jeg trodde ikke på det selv om  at det var sant.

Da jeg spurte,  at det var riktig. 


Sjekk svaret 

I går sa du at det var sant.

Og du sa at du skulle komme hit.

Til læreren sa du noe annet.

Hvorfor sa du det?

Da du sa at du skulle flytte, ble jeg lei meg.

Jeg trodde ikke på det selv om du sa at det var sant.

Da jeg spurte, sa du at det var riktig.



Ordstilling

I helsetningen står verbet på andreplass.

 På førsteplass kan det stå et subjekt eller andre ord. 

Første ledd kan være en leddsetning. Og og men står utenfor selve setningen.


1 verb subjekt

Du sa

I går sa du

Da jeg spurte, sa du

Og du sa

I leddsetninger kommer subjektet foran verbet:


Da du sa …, … .


Selv om du sa …, … .


No hay comentarios:

Publicar un comentario