martes, 9 de mayo de 2023

Adjektiv sammen med possessivt pronomen

Possessivt pronomen kan stå foran eller etter substantivet på norsk. 

Det har også konsekvenser for adjektivet hvilken struktur vi velger.


Når det possessive ponomenet står etter substantivet, må substantivet være i bestemt form. 

Derfor må også adjektivet være i bestemt form og ha artikkel:

Jeg liker den nye bilen min.

De flytter inn i det nye huset sitt.


Når pronomenet står foran substantivet, står adjektivet mellom pronomenet og substantivet. Adjektivet står alltid i bestemt form, men uten artikkel i denne

strukturen:

Jeg liker min nye bil.

De flytter inn i sitt nye hus.


Denne formen er mer formell. Derfor er det vanligst å ha substantivet først:

den nye bilen min.

No hay comentarios:

Publicar un comentario