jueves, 11 de mayo de 2023

Setninger med adverbiale subjunksjoner: Årsakssubjunksjoner

Årsakssubjunksjoner: fordi, da, siden, ettersom (causal) 


 Subjunksjoner som innleder adverbiale leddsetninger. 

Disse deler vi inn i en rekke undergrupper etter betydningsinnholdet

Subjunksjoner som innleder adverbiale leddsetninger. 


Disse deler vi inn i en rekke undergrupper etter betydningsinnholdet:


Tidssubjunksjoner: da, når, etter at, etter som, før, før enn, innen, idet, mens, til, inntil, fra, siden, som, så lenge som, så ofte som, så snart som (de tiempo)


Årsakssubjunksjoner: fordi, da, siden, ettersom (causal) 


Betingelsessubjunksjoner: dersom, hvis, såfremt, ifall, når, om, med mindre (condicional)


Følgesubjunksjoner: så, så at, slik at (locución adverbial consecutiva)


Hensiktssubjunksjoner: for at, så, slik at (locución adverbial conjuntiva)


Innrømmelsessubjunksjoner: selv om, enda, skjønt, uaktet, til tross for at, om – enn, om –  så, hva – så/enn, hvor – enn/så (conjnnciones adversativas)

Sammenligningssubjunksjoner: som, likesom, enn, som om, jo, dess, desto (comparativa)


Infinitivsmerket å.

 


Årsakssubjunksjoner: fordi, da, siden, ettersom (causal) 


FORDI

Man elsker ikke noen fordi man synes de er pene. Man synes de er pene fordi man elsker dem.

Jeg vet det fordi jeg var der.

Hun kom ikke fordi hun ble syk.  Fordi hun ble syk kom hun ikke .

Jeg er aldri alene fordi jeg har en hund.

Jeg har vondt i beina fordi jeg gikk mye i dag.

Jeg tar tørkepapir fordi jeg må rengjøre steikepanna og tørke av den.

Jeg skjøt hesten fordi den hadde pusteproblemer.

Han er ikke nødvendigvis ærlig bare fordi han er smart.

Tom er lei seg fordi Mary gjorde narr av håret hans.

Jeg ønsker å bli lege fordi jeg vil hjelpe mennesker som er syke.

Jeg har lært meg litt norsk fordi jeg elsker dette språket.

Jeg ber deg stemme på Arbeiderpartiet  fordi da får du en regjering som kan ta ansvar for landets økonomi.

Havregryn er en verdifull mat fordi den inneholder både løselig og uløselig fiber.

Hvorfor ødelegger de trærne? — "Fordi de vil at vi skal forsvinne", lyder svaret.

Familielivet er truet av kriser fordi det er vanskelig å forene arbeid og familie.

Jeg liker nordmenn fordi hver nordmann er en stor naturelsker, og det er jeg også.

Poteter, spesielt hvis kokt, er en verdifull mat, blant annet fordi de senker blodtrykket.


DA  
por lo tanto


Vær gjerne presis til møtet da vi har en stram timeplan for dagen.

Endelig er tiden her igjen, da vi kan lage nydelige,rufsete høstbukette

På denne måten blir vi mer fleksible ovenfor kundens behov da vi kan gjøre mye tilpasningsarbeid på eget verksted. 

Han reparerte bilen da vi kunne reise.

Hvis Marys mors sønn er min bror, da er Mary søsteren min. 

 (OJO: no es entonces ni cuando)


SIDEN 

(dado que, puesto que)


Jeg fikk ikke sitteplass på toget siden det var så mange folk. 

 Siden vi ikke kan produsere med tap, kutter vi ned på produksjonen

Michael W. Smith har vært et forbilde siden vi var små

Siden du er så interessert i dyr, burde du bli veterinær
Du burde bli veterinær siden du er så interessert i dyr. 




ETTERSOM ( a consecuencia, de debido a)


Du får få det ettersom du maser slik

 Men ettersom tiden går, starter historien på nytt. 

 Jeg har jo en viss peiling på gårdsdrift ettersom jeg har leid et småbruk i to år. 

 Jeg husker lite fra turen ettersom refleksjonshjernen min var koblet fra. 

 Et samarbeid mellom dem kan bli vanskelig ettersom begge er regissører. 

 De har en bedre sjanse enn på lenge, ettersom de ble førsteseedet i trekningen. 

 Men selve presidentvalget vant han lett ettersom demokratene var splittet i to. 

 Ettersom bilene går så hyppig, er det ikke vanskelig å finne en å dra hjem med. 

 Og det var jo for ille om de bare skulle ligge der ettersom de fortsatt er like fine som da de var nye. 

 Flere mente det var absurd av meg å omtale ham som en «skeptiker» ettersom han er kristen. 

 Jeg fikk ingen provisjon ettersom avtalen aldri ble signert








No hay comentarios:

Publicar un comentario