miércoles, 28 de junio de 2023

Å ha de bra: Å nyte, å kose seg, å underholde, å tulle, å more, å le, å smile.

 
1.-Å nyte

Å nyte - nyter-  nøt- har nytt

disfrutar, gozar, saborear

enjoy, relish

Nesten alle studentene setter nyter studentlivet. 

Du ser på dem og nyter det du ser. 

Jeg nyter den roen. 

 Nyter livet. 

 Jeg nyter det, og er takknemlig. 

 Her nyter hun sola på Huk. 

 Siri nyter å spare på alt 

 De nyter solen og hverandre. 

 Og når jeg leser dem, har jeg glemt hva jeg har skrevet, og jeg nyter det. 

 En sadist som nyter sitt verk? 

 Kim Leine nyter å drikke kaffe. 

 Jeg nyter mitt liv som en ensom steppeulv. 

 Hvis du nyter livet, så synder du. 

 Han blåser i innpakningen, men nyter innholdet. 

 Og nyter å være på vei inn i det lille samfunnet. 

 Nyter øyeblikkene, lever livet her og nå. 

 Jeg nyter min ensomhet med nære venner. 

 Svært mange av dem nyter for tiden sushi? 

 Og nyter godt av veldig mange forhold.

 I finværet nyter vi solen i hagen på baksiden. 

 Nå nyter han følelsen i kroppen etter dagens dose. 

 Maria nøt følelsen av å gå rundt i en travel by  uten at noen visste hvem hun var. 

Vi har nytt godt av billige importvarer, som har bidratt til lav inflasjon og økt levestandard her hjemme. 


2.- Å kose seg

 koser, koste, har kost

Pasarlo bien

Have a good time


Her kan du kose deg med leseøvelser

Jeg koser meg på Drammensbadet

Et ufyselig vær ute, men jeg koser meg på uteplassen

Vi organiserer dine golfreiser, du koser deg med golf, spa og sol.

Dårlig nett, men vi koser oss 



3.-Å underholde

 underholder, underholt, underholt

entretener, divertir

amuse, entertain


Vi underholder med stort engasjement, blåserekke og fullt trøkk fra første tone. 

Når mediene underholder.

Hvordan underholder dere barnet? 

Joar underholder i konfirmasjonen til eldstesønnen Odin. 

 Dersom du underholder kroppen din holder den lenger.

Vi underholder med både sang og dans på Ringerike Panther


4.-Å tulle

tuller, tullet, har tullet 

bromear, hacer tonterías

joke, do nonsenses

Jeg tuller ikke, det er blåfrossent

Du tuller, ikke sant?

Du tuller med meg nå

Først trodde jeg hun tullet; jeg hadde ikke kjørt nær bilen hennes.

 Dette var bare tull. 

Den norske TV-profilen hevder hun tullet på radio. 

Men ikke alle skjønte tullen.



5.-Å more

 morer, moret, moret...... divertir

entretener, divertir

amuse,divert

 Jeg morer meg en torsdags morgen

jeg må si jeg morer meg storlig av å lese bloggen min 

Vi morer oss til døde

Moro

substantiv

diversión

 fun

Vi har det vanvittig moro når vi er sammen. 

 Og én om at det er moro å trene med mamma. 

 Vi ler mye og har det veldig moro sammen. 

 Det er ikke noe negativt, det gir muligheter til lek og moro. 

 Vi er en hyggelig gjeng (pandilla)  som har det moro sammen

 Har det vært moro for deg også, Solberg? 

 For da ble det dans og moro, sier Simonsen. 

 Jeg har det moro og er lykkelig, sier Skjelbred. 

 Vi hadde det fryktelig moro i Tromsø! 

 Det er så moro å se hvordan barnebarna klarer seg. 

 Det har vært mye jobb, men også mye moro. 

 Jeg tror ikke barn synes det er så moro å ha en død far. 

 Men jeg har hele tida syns det har vært moro. 

 Hun syntes ikke ski var noe moro, det var dansen som var hennes liv. 

 Jeg tenkte at det kunne være moro å prøve. 



6.-Å le

ler, lo, ledd

reir

laugh


Det er  lenge siden  jeg har ledd så mye..

Bare når jeg ler

 Den ligner litt, og det er nesten like mange svensker her, sier hun og ler. 

 En advokat sier noe til en mor, og hun ler høyt. 

 Og Blattmann, lederen for støttegruppen, står plutselig der og ler. 

 Men har vi poteter og brun saus, ler Yngve. 


7.-Å smile

 smiler, smilte, har smilt

sonreir

smile 

Jeg smiler når jeg tenker på deg. 

Jeg smiler faktisk 

Solen skinner og jeg smiler 



(latter, carcajadas)

No hay comentarios:

Publicar un comentario