domingo, 30 de abril de 2023

Ordstilling: Spørrende leddsteninger

 Spørrende leddsetninger

Gjør om spørsmålene til leddsetninger.

Hva har de sagt? - Jeg vet ikke .

Hvor er inngangen? - Jeg vet ikke .

Hvordan virker den? - Jeg vet ikke .

Hvem er hun sammen med? - Jeg vet ikke .

Hvorfor kommer han ikke? - Jeg vet ikke .

Hvilken buss tar de? - Jeg vet ikke .

Hvorfor svarer de aldri? - Jeg vet ikke .

Hva er det? - Jeg vet ikke .

Hva har skjedd? - Jeg vet ikke .

Hva betyr det? - Jeg vet ikke .

Hvem er sjef? - Jeg vet ikke .

Hvem bestemmer? - Jeg vet ikke .

Hvilken skole går de på? - Jeg vet ikke .

Hvilken skole er best? - Jeg vet ikke .



Riktig svar


Hva har de sagt? - Jeg vet ikke hva de har sagt.

Hvor er inngangen? - Jeg vet ikke hvor inngangen er.

Hvordan virker den? - Jeg vet ikke hvordan den virker.

Hvem er hun sammen med? - Jeg vet ikke hvem hun er sammen med.

Hvorfor kommer han ikke? - Jeg vet ikke hvorfor han ikke kommer.

Hvilken buss tar de? - Jeg vet ikke hvilken buss de tar.

Hvorfor svarer de aldri? - Jeg vet ikke hvorfor de aldri svarer.

Hva er det? - Jeg vet ikke hva det er.

Hva har skjedd? - Jeg vet ikke hva som har skjedd.

Hva betyr det? - Jeg vet ikke hva det betyr.

Hvem er sjef? - Jeg vet ikke hvem som er sjef.

Hvem bestemmer? - Jeg vet ikke hvem som bestemmer.

Hvilken skole går de på? - Jeg vet ikke hvilken skole de går på.

Hvilken skole er best? - Jeg vet ikke hvilken skole som er best.

Spørrende leddsetninger

Leddsetninger kan innledes med et spørreord. Etter spørreordet kommer subjektet, deretter et eventuelt adverbial, så kommer verbalet. Sammen med hvilken kan det stå et substantiv først i setningen:

Leddsetning

subjektadverbialverbal
(Jeg vet ikke) hvorforhanikkekommer.
(Jeg vet ikke) hvilken bussdetar.


Leddsetninger med spørreord

Leddsetninger kan innledes med et spørreord. Etter spørreordet kommer subjektet.

subjekt
Subjekt
verbal
Hva sierhun?(Jeg vet ikke) hvahunsier.
Hvem erdet?(Jeg vet ikke) hvemdeter.

Når spørreordet er subjekt i setningen, må vi sette inn som:

subjekt
verbal
Hva har skjedd?(Jeg vet ikke) hva somhar skjedd.
Hvem bestemmer?(Jeg vet ikke) hvem sombestemmer.

No hay comentarios:

Publicar un comentario