domingo, 21 de mayo de 2023

Det lille ordet "så"


"Og så..."

Har du noen gang sett dette ordet i en tekst, men uten å forstå hva det betyr? Selv om du egentlig vet hva det betyr?

For ikke lenge siden SÅ jeg en film på Netflix. Den var SÅ bra. Og SÅ SÅ SÅ jeg en film til.

Dette lille ordet "så" kan bety en rekke forskjellige ting, noe som også får konsekvenser for grammatikken.

 Det kan være både konjunksjon, subjunksjon og adverb.


1. -SÅ som adverb betyr det samme som:


etterpå


Først spiste jeg middag. spiste jeg dessert. (primero, después)

 Før tar han en dusj. går han på jobb.           

Nå skal jeg se på TV, og skal jeg legge meg. ( ahora, después)


slik

Så må du gjøre

Én vil ha det så, en annen så

Så, nå er jeg endelig ferdig


 når det er tilfellet, da



Så er den saken avgjort

Når du ikke vil, så

Hadde jeg penger, så skulle jeg kjøpe meg bil

Kom hit, så skal du få se

om tidspunkt:


Da så julen kom, satte kulden inn

Først hit, så dit

Ikke før var de kommet hjem, så kimte telefonen

Før du kom, så var vi helt alene

Så en dag dukket de opp

om grad


Det er ikke så lite
Bruke så altfor lang tid
Det er ikke så sikkert
Du tar så skammelig feil
Å, så nydelig!
Jeg sier så mange takk
Så stor som du er, burde du vite bedre
Det lover jeg, så sant jeg lever



2.-  SÅ som  konjunksjon som binder sammen helsetninger. 

Da betyr det "derfor"(por lo tanto, por eso, por consiguiente)

Så innleder en hovedsetning som uttrykker følge, resultat eller konklusjon av det foregående

Jeg jobber i morgen, så jeg har ikke tid

Han har fire barn, så han har nok å gjøre

Du har jo bodd her lenge, så du må vel kjenne alle?

Jeg trengte en ferie, så jeg dro til Spania.


3.-  SÅ som subjunksjon 

           a.- Så  innleder leddsetninger som uttrykker hensikt eller intensjon

                 med den hensikt at- (con la intención de-con propósito de)


             Eksempel (med hensikt at- slik at, sånn at)

              Hun tar på seg varme klær så hun ikke skal fryse

              Hun løftet ham opp så han kunne klappe sebraen


            b.- Så innleder en leddsetning som uttrykker følge, resultat eller konklusjon av det                                   foregående

                 med det resultatet a, slik at, sånn at 

                     Eksempel

              Du må lukke døren forsiktig, så den ikke smeller



Så er også preteritum av verbet å se, som betyr det at man bruker synssansen

Så er også infinitiv av verbet å så , som betyr det at man planter frø

No hay comentarios:

Publicar un comentario