miércoles, 2 de agosto de 2023

Å føle, håpe, tro, synes, tenke + ikke

 Ved rapportverb som føle, håpe, synes og tro er det vanlig at adverbet (for eksempel ikke) flytter ut av en leddsetning (hvor det logisk sett hører hjemme) og inn i oversetningen.


Jeg føler at  han ikke er ærlig.

Jeg føler ikke at han er ærlig.


Jeg håper at du ikke er sint.

 Jeg håper ikke at du er sint.


Jeg synes at han ikke gjorde en god jobb.

 Jeg synes ikke at han gjorde en god jobb.


Jeg tror at han egentlig er syk.

Jeg tror egentlig at  han er syk.


Jeg tenker at han ikke kan fortelle  meg det

Jeg tenker ikke at han kan fortelle meg det 



Alle disse setningene er korrekte og betyr det samme. Den første varianten er mest logisk og «korrekt», men den andre er nok vanligst – særlig i muntlig språk.



No hay comentarios:

Publicar un comentario