lunes, 1 de mayo de 2023

Argumenter i en tekst

Nedenfor er ei liste over noen forskjellige ord og uttrykk som kan brukes for å knytte sammen argumenter i en tekst.




Lista gir også informasjon om ordene og uttrykkene er konjunksjoner, subjunksjoner eller adverb fordi det har konsekvenser for strukturen i setningen.





Årsak (razón)

For...

Så...

Fordi...

Siden...

Derfor...

På grunn av...


Han kommer ikke for han har ikke tid.

Han har ikke tid, han kommer ikke.

Han kommer ikke fordi han ikke har tid.

Han kommer ikke siden han ikke har tid.

Han har ikke tid. Derfor kommer han ikke.

På grunn av ferien er kontoret stengt.

Kontoret er stengt på grunn av at det er ferie.


Hensikt  (intención)

For å...

For at...

Slik at...

Så...


Jeg kler på meg for å bli varm.

Jeg kler på meg for at jeg ikke skal fryse.

Jeg kler på meg slik at jeg ikke fryser.

Jeg kler på megjeg ikke fryser.



Motsetning (contrast)

Men...

Selv om...

Likevel...

Derimot...

Til tross for...


Det er bra, men vi må også huske at...

Det er bra, selv om vi også må huske at...

Det er bra. Likevel må vi også huske at...

Det er bra. Derimot må vi også huske at...

Det er bra til tross for problemene.

Det er bra til tross for at det også er...

No hay comentarios:

Publicar un comentario